23 december 2012

4. Advent 2012 - Endeligt Jul

Så er det allerede 4. advent, og i morgen er den store dag hvor vi trætte og forædte skal slæbe os rundt om træet. Nøj, hvor bliver det hyggeligt. Her får I på falderebet anmeldelser af juleøl fra Indslev, Pladderballle, Grauballe og Thisted Bryghus.

Indslevs Julehvede er en rigtig god hvedeøl, med lidt mere sødme og krydderi end normalt. Den har en god aroma med lidt duft af malt, og en dejlig smag med lidt krydderi og en lidt syrlig og bitter eftersmag. Jeg synes at den er rigtigt god, og en fin alternativ juleøl, og gav den en karakter på 8/10.

Fønix Bryggeriet knækkede jo desværre nakken på Pladderballe eventyret, men produktionen er siden blevet overtaget af Svaneke Bryghus. Deres Pladdeballe Sokkeøl er en nøddebrun lagerøl på 5,7% alc, med en fint krydret aroma, og en smag som var klart bedre end jeg havde forventet. Den har en rigtig god sødme, og en udemærket bitterhed, med lidt krydderi a la stjerneanis. Jeg gav den en karakter på 7,5/10.
Peters Jul fra Grauballe Bryghus er en smuk kobberrød øl på 7% alc. Den har en god aroma, med duft af karamel, nødder og humle, men ikke rigtigt noget krydret. I smagen træder den mere i karakter, for her er der godt med krydderier, og smag af karamel og en humlet smag af græs. Den har en fin bitterhed til at balancere det hele, og jeg gav den en karakter på 7,5.

Thisted Bryghus laver en utal af juleøl, bla. Julefred som er en ravgylden lagerøl på 5,8%. Aromaen er ok, men dufter ud over malt og korn, lidt vel meget af ascorbinsyre, hvilket går igen i smagen, hvor der dog også er malt og en mild bitterhed. Jeg gav den en karakter på 7 ud af 10.

Ah, julefreden sænker sig, og alt er klart til en hyggelig dag i morgen. Jeg håber at I får en rigtig god dag, med dejlig mad, gode gaver, og ikke mindst, nogle gode øl.
Glædelig jul!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar