13 december 2012

Meynen 69 -flot belgisk blonde

Da jeg var i Belgien i september, købte jeg en Blonde fra et belgisk mikrobryggeri. Den så ret speciel ud, men Vossen met de Meynen 69 viste sig at være en utrolig god øl.

Vossen Met de Meynen 69
Hof Ten Dormaal
Meynen 69 brygges af Hof Ten Dormaal, som hævder at de bruger deres egen malt og humle, men hvad det nærmere indebærer kan man ikke se af deres temmeligt minimalistiske hjemmeside. Men det lyder jo meget fint.
Det er en flot uklar orange øl, i en lille flaske, som i bedste Cantillon stil er lukket med både prop og kapsel. Øllen prydes af en noget spøjs etikette, med en syret tegning, men den giver da øllen lidt karakter.
Aromaen var lige som den skal være i en Belgisk Blonde, med duft af koriander, korn, blomster, gær, lidt bitterhed, og en fin honning sødme i baggrunden. Jeg syntes at det var en rigtig god aroma.
Smagen var faktisk endnu bedre, for her var der en rigtig god balance mellem smagen af korn, koriander, bitterhed, og en honning sødme som også gav lidt kant til eftersmagen. Der var en et god karboneing, som gjorde øllen lidt mere frisk i det, end Blond øl plejer at være, og alligevel var der en utrolig god smagfuld mundfylde, som blev til en dejlig halvlang eftersmag.
Jeg synes at Meynen 69 er en utroligt god øl, og gav den en karakter på 9. Nå man sådan køber noget mikrobryg, nærmest i blinde, er det skønt at blive så positivt overrasket.

Belgien er jo ikke just kendt for mikrobryggerier, men der findes altså nogle enkelte rundt omkring, som godt kan finde ud af at lave øl. Næste gang jeg skal på øltur til Belgien, tror jeg at der skal eksperimenteres lidt mere med at købe noget fra små bryggerier.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar