16 december 2012

3. Advent - krydret jul

Selvom sneen er ved at forsvinde, er det stadigt jul, og det skal da smages. Her får I anmeldelser af øl fra Nørrebro Bryghus, Hornbeer, Midtfyns og Vejle Bryghus.

Økologisk Julebryg
Nørrebro Bryghus
Økologisk Julebryg fra Nørrebro Bryghus er en flot nøddebrun Ale på 7% alc. Aromaen var ganske god, med duft af malt, appelsin og lidt krydderier. Smagen er også fin krydret, har lidt malt smag, og noget frugtigt som dadler og abrikos. Jeg syntes at det var en rigtig god juleøl, og gav den 8,5/10.

På den skønne ølbar Bjergtrolden i Roskilde har jeg smagt en Vintage udgave af Hornbeers Julebryg på fad. Hvad det lige indebærer at det er en Vintage er dog ikke godt at vide, Bjergtrolden viste det ikke, og der er heller ikke noget info på Hornbeers ellers gode hjemmeside. Men det er en fantastisk øl.
Den har en helt fantastisk aroma, med duft af malt og krydderier, og en duft der minde om træ, så noget tyder på at den har lagret på træfade, eller i det mindste træspåner. Smagen er også utroligt god, med en blød smag af malt og krydderier, og en lang eftersmag som er både sød, krydret og bittter, og har lidt smag af træ. Jeg synes at Vintage Julebryg var en formidabel øl, og gav den en karakter på 9/10.

Midtfyns Julestout smagte jeg også på fad på Bjergtrolden. Det er en flot kaffesort Stout, som havde en rigtig  god aroma, med duft af malt, krydderier, lidt kaffe, og en antydning af lakrids. I smagen er der chokolade, lidt kaffe, lakrids, malt og stjerneanis. Jeg synes at det var en rigtig god julestout, og gav den en karakter på 8.

Julebryg
Vejle Bryghus
Bryghusets Originale Julebryg fra Vejle Byghus er en nøddebrun Dubbel på 7,5% alc, med en god aroma af malt og lidt koriander. Smagen er ganske god, men jeg synes at den er lidt for bitter af en Dubbel, også i eftersmagen, som ellers også har smag af malt og krydderier. Jeg gav den en karakter på 7/10.

Nu er der jo pludseligt kun 8 dage til jul, og stadigt gaver der skal købes, og øl som skal smages. Håber at I har en god 3. advent.
Højt juleskum!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar