05 december 2012

Carlsberg 47 - wienerjul

Nogle ølentusiaster taler dårligt om Carlsberg, men det synes jeg er ufortjent, for de brygger mange ganske udemærkede øl. Deres 47 er en wienerøl som første gang blev brygget i 1972, i anledning af bryggeriets 125 års jubilæum, og nu kommer i butikkerne hvert år ved juletid. Selvom det er en industriøl, synes jeg at det er en rigtigt god øl, og den er da også med i 50 Øl Du Skal Smage Før du Dør.

47
Carlsberg
Det er en stærk wienerøl på 7% alc, med et tæt flødefarvet skum. Som Berthelsen skriver i '50 Øl', ligner etiketten lidt noget fra et vaskemiddel, men jeg synes alligevel at jeg er kommet til at holde af den.
Aromaen er sødlig frisk, med duft af karamel, lidt humle, korn og noget malt krydret. Det er ikke verdens mest spændende aroma, men jeg synes at den er ok.
Smagen synes jeg er noget bedre, for her er der en rigtig god sødme, hvor karamel smagen er fremtrædende, men balanceres af en fin bitterhed med lidt spor af citrus, som også smages i den halvlange bitre eftersmag. Jeg er lidt tvivl om hvorvidt citrus smagen stammer fra humlen, eller fra den ascorbinsyre som formentlig er tilsat, men det gør ikke så meget, for det passer fint sammen med den sirupagtige sødme, og den bitre eftersmag.
Jeg synes at Carlsberg 47 er en rigtig god øl, og giver den en karakter på 7/10.

Carlsberg 47 er ikke en rigtig juleøl, men den hører alligevel tiden til, og er en af de få sæsonøl som jeg køber stort ind af. Når jeg får nok af julens søde krydrede øl, hvilket sjældent sker, tyr jeg ikke til IPA'er eller andet fancy, men til en god sødmefyldt lagerøl som 47'eren.




2 kommentarer:

  1. Helt enig i dine betragtinger Brian – både om C47 og Carlsberg. Carlsberg skal vi have respekt for, men vi må godt drille dem lidt, når de udvander øllet, som f.eks. med Copenhagen eller Tuborg Lite.

    Højt Skum
    Ole
    ØLentusiasteN

    PS. Den fås nu året rundt i halvlitersdåser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det havde jeg glemt.
      Jeg drikker ikke så mange dåseøl ,)

      Slet