09 december 2012

2. advent 2012 - Sne over alt!

Sneen har dækket landet hele ugen, og frosne vinde hyler gennem gaderne. Når man har overstået sneskovlingen, og fået tændt op i brændeovnen, er det tid til at sætte sig ned med en god stærk øl. I anledning af 2. advent får I her anmeldelser af juleøl fra Coisbo, Carlsberg, Herslev, Klosterbryggeriet og Scullery Brew.

Coisbos Christmas Ale 2012 (7,5/10) er en kobberrød Ale på 7,5% alc., med et tæt flødefarvet skum. Den har en rigtigt god krydret aroma, med duft af malt, nelliker  og lidt bitterhed, men i smagen bliver malten og bitterheden overdøvet af krydderier, så jeg desværre synes at det bliver lidt for meget af det gode. En god øl, men for krydret til min smag.

Golden Naked Christmas (8/10) fra Jacobsen er en nøddebrun Ale på 7,5% alc, med en frisk duft af appelsin og malt, og med en rigtig god smag som er ret bitter, men også maltet og let krydret. Jeg synes at det er en rigtig god juleøl, men ikke på højde med Christmas Ale fra Carlsbergs Sermber Ardens.

En dejligt velafbalanceret øl kommer fra Herslev Brygggeri, med deres Stjernebryg (9/10). Det er en klassiker, som med sin krydrede smag af stjerneanis har vundet flere priser. Sidste år syntes jeg at der var for meget stjerneanis, men i år synes jeg at den er meget bedre balanceret med sødme og bitterhed. Det er kun i den lange, og ellers gode, eftersmag at smagen af stjerneanis bliver lidt overvældende.

Klosterbryggeriet laver forskellige historiske øl, som bliver brygget hos Indslev Bryggeri. Sammen med kokken Mikkel Marshall har de lavet en øl med frisk humle som hedder Øl Over Gudhjem, og Øl Jul Over Gudhjem Julebryg (8/10) er en juleudgave af denne. Den er fint krydret, med smag af malt og appelsin, men jeg synes godt at den kunne bruge lidt mere mundfylde.

Scullery Brew er et håndbrygger brand under Klosterbrygggeriet, som Beerticker udtrykker det. Christmas Extra Stout (7,5/10) er en kaffesort porter på 7,5%, med en fantastisk aroma af malt, røg, lakrids og en anelse kaffe. Der er til gengæld ikke meget julekrydderi, heller ikke i smagen, og det savner jeg, selvom det er en god porter.

Julen er en travl tid hvor der er meget man skal nå, så man skal huske sig selv på, at der også skal være tid til at side stille og roligt, og nyde en god øl. Selv har jeg efter flere timers sneskovling fundet det tunge skyts frem, en Gouden Carolus Christmas. Så kan man smage at det er jul.
Højt skum, og god 2. advent!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar