02 februar 2012

Bøgedal No. 275 - håndlavet mesterværk

Jeg var for nogle uger siden så heldig at at smage en øl fra Bøgedal Bryghus, da min ven Morten havde fået et par stykker, og var så venlig at dele. Det var en Bøgedal 275, og den var rigtig god.

(c) Bøgedal Bryghus
Bøgedal Bryghus drives af Casper Vorting og hans kone Gitte Holmboe. Casper var i sin tid med til at starte det hedengange Brøckhouse, men da Brøckhouse fik vokseværk og gik over til  industriproduktion hoppede Casper fra, og det har jo vist sig at være klogt. Efter noget tilløb åbnede han og konen i 2004 deres eget bryggeri, på deres gård Bøgedal nær Vejle.
Det er et hjemmebygget bryggeri, hvor der fyres med brænde under kedlerne, og hvor øllet ikke pumpes rundt, men selv løber rundt ved at kedler mv kan hejses op. Øllet er naturligvis hverken pasteuriseret eller filtreret. Wow, det lyder jo fantastisk... og at dømme efter alle de priser bryggeriet har vundet, så smager deres øl også rigtigt godt. På grund af alt det manuelle arbejde, er hvert bryg forskelligt, så i stedet for navne har øllene numre, og falder så inden for forskellige kategorier, som kan ses på bryggeriets hjemmeside.

Øllene falder åbenbart ofte uden for de almindelige øltyper, hvilket også er tilfældet med dette indlægs hovedperson, Bøgedal No. 275. Bøgedal beskriver selv øllen således:

Bøgedal No 275 Lys Vinterøl 
 
Malt: Hvede- og byg malt
Humle: Perle og Cascade
Lys øl, med et dejlig lyst skum der holder længe. Den dufter dejligt af blomster, akaciehonning og mandler. En meget blød og harmonisk øl der smager sødmefuldt af blomster, tørrede abrikoser, appelsin og akacie honning. Har en god lang eftersmag og en let bitter afslutning. God til julefrokosten og til lettere cafemad.


Det er en flot, uklar, ravgylden øl på 7,5% alc., med et tæt hvidt skum, som forsvandt forholdsvis hurtigt. Jeg kunne godt lide aromaen, som havde en diskret hvede duft, lidt blomster humle, orange, og lidt citrus/grape duft. Jeg kunne ikke lugte mandler og honning, men lidt sødme var der måske.
Jeg kunne rigtigt godt lide smagen, selvom den var ret bitter. En hvedeøl synes jeg ikke skal være for bitter, men det her er jo heller ikke en rigtig hvede øl, men en Lys Vinterøl :) At dømme ud fra smagen så tror jeg faktisk heller ikke der er nok hvedemalt i, til at det kan kaldes for en hvedeøl (så skal over 50%, efter tyske regler, jo være hvede). Jeg synes både at der var en mellem sødme, og en mellem bitterhed, og den fine eftersmag var også mest bitter.
Jeg syntes at Bøgedal No. 275 var en rigtig god øl, selvom der var vel meget humle friskhed, og måske ikke helt nok tyngde i den til min smag. Jeg gav den en samlet karakter på 7,5 ud af 10.

Jeg synes at hele idéen med, at øllet er brygget med håndkraft og over åben ild, er helt fantastisk... det er lige mig. Det eneste som mangler er, hvis råvarerne var dyrket lokalt :) Jeg må vist hellere se mig om efter nogle flere øl fra Bøgedal.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar