13 februar 2012

Rinku-Steinur - lavastens øl fra Færøerne

Okkara er et bryggeri fra Færøerne som startede brygningen i 2010. Den legendariske brygger Peter Klemmensen, fra Thisted Bryghus, har hjulpet dem med opstarten, og er sikkert inspitator til denne øl, Rinku Steinur, da der er brugt Klemmensens 'baby', lavasten, i brygningen.

Rinku Steinur
Okkara
Den er på 5,8%, da det er den højeste alkoholstyrke man måtte lave øl med på Færøerne, og som en gimmick, sidder etikketterne på øllene også 5,8% skævt. Lovet blev faktisk ophævet i maj 2011, men historien er jo stadigt meget sjov :)
Det er en flot kobberrød pilsner, med et tæt cremefarvet skum, som efterlod blonder på glasset. Jeg syntes at aromaen var ganske god, med en duft af malt, karamel og humle.
Jeg kunne også godt lide smagen, selv om den var noget ascorbinsyre syrlig, for jeg syntes at syrligheden, blev udmærket afbalanceret af en stor karamel sødme. Lavasten tricket, hvor de sænker 800 C. varme lavasten ned i urten, og lader det ligge i under den første gæring, skaber en ret fin karamel smag, som giver Rinku Steinur lige lidt mere smag og dybde, og giver en ret god mundfylde af en pilsner. Eftersmagen var halvlang, med en udmærket bitterhed.
Jeg syntes faktisk at det var en ganske udmærket pilsner, og jeg gav den en samlet karakter på 6,5 ud af 10.

Steen på Tid til en Øl anmeldte Rinku Steinur tidligere på måneden, men han var ikke synderligt begejstret for den. Jeg synes nu at den er fin nok, og glæder mig til, om der kommer nogle lidt mere spændende øl fra Okkara, nu hvor Færøernes 5,8% grænse er blevet ophævet.

1 kommentar:

  1. Jeg er sikker på at vi vil høre om mange spændende øl fra dine gaver.
    Det så hvert fald ud til at der var mange forskellige og meget spændende øl.

    SvarSlet