27 november 2011

1. Advent 2011 - Juleøl kommer trimlende !

Den gode stærke juleøl er en dansk tradition, som for nogle, inklusiv undertegnede, er fuldt på højde med juletræet og andestegen. Siden slutningen af oktober, er vi blevet oversvømmet af juleøl i så voldsomme mængder, at det er umuligt, for andre end de mest forhærdede Ratebeer folk, at smage dem alle.
Vi bør dog naturligvis alle alligevel gøre vores patriotiske jule-indsats, og smage så mange som muligt. Ja jeg gør ihvertfald mit bedste...

I stedet for at skrive en masse små juleøls anmeldelser, har jeg tænkt mig at samle dem i advents pakker, hvor jeg skriver om 4-5 juleøl i hver. I anledning af 1. advent kommer derfor her anmeldelser af juleøl fra Skagen Bryghus, Vestfyen, Brewdog, Stenbogaard og Jefferson Brewery.

Gårdnisse Julebryg fra Skagens Bryghus, er en flot kastaniebrun lagerøl på 6% alc. Aromaen er fin, med god malt og humle duft, men uden noget videre krydderier. Jeg syntes at den smagte ganske udemærket, men det har ikke noget at gøre med en juleøl, så jeg gav den en karakter på 6.

There is No Santa fra Brewdog, kan købes hos Coop, men det er også noget nær det mest positive jeg kan sige om den. Det er ellers en flot mørkerød porter på 6% alc, med en udemærket aroma, af cacao og ingefær. Øllen er tilsat Cocoa Nips, som er de der tørre stykker kakao bønne man kan købe i helsekostforretninger, og har derfor en overvældende krydret kakaosmag, og stor kakao bitterhed. Det er en ok øl, men det er for meget for mig, og ikke særligt julet, så jeg gav den en karakter på 6.

Willemos Jul 2011 fra Bryggeriet Vestfyen er en fin mørkerød ale på 10% alc. Skummet var tæt og beige, og forsvandt hurtigt. Aromaen var fin, med duft af malt og humle, karamel, lidt af noget krydret kanelagtigt, af appelsin og måske lidt kakao. Jeg syntes at den smagte ritigt godt, med en god krydret smag med lidt kakao.
I en juleølssmagning i TV2's Godmorgen, blev Willemos Jul 2011, som det ses her på Beerticker, kåret som  den bedste ud af 10 danske juleøl. Jeg synes også at det var en rigtigt god juleøl, og gav den en karakter på 8.

Julebryg fra Stenbogaard,  er en fin kastaniebrun Ale på 7,8% alc. Den havde en god mørk aroma, og en rigtig god smag. De har brugt både byg, hvede og rug malt, hvilket har givet en balanceret sød øl, med en rigtig god mundfornemmelse. Det var så som så med julekrydderierne, men jeg synes alligevel at det var en god øl, og gav den en karakter på 7,5.

Merry Christmas Beer fra Jefferson Brewery, som brygges på Ørbæk, er en flor nøddebrun Ale på 6,8%. Den havde et tæt lysebrunt skum, som efterlod blonder på glasset. Aromaen var ganske fin, med duft af nødder, krydderier, appelsin og en god sødme. Jeg kunne godt lide smagen, som også var sødlig, og efterlod en mellemlang sød, krydret eftersmag. Jeg syntes at det var en ganske udemærket juleøl, og gav den en karakter på 7.

Der var jo en samling ganske udmærkede øl, med varierende grad af jul. Jeg har lige været til juleølsmagning med Carsten Berthelsen, og han har jo et nærmest mytisk religiøst forhold til juleøl. Jeg synes at han er en fantastisk formidler af øllens kulturelle historie, og så er han utroligt sjov :)
Ak ja, der er stadigt lang tid til jul, og meget der skal nås... God 1. advent.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar