08 november 2011

Jai Alai - amerikansk IPA fra Cigar City

Cigar City er et meget populært amerikansk bryggeri, som ifølge Ratebeer er det 4. bedste bryggeri i verden i 2011. Deres øl er, som alle amerikanske bryggerier, meget dyre i Danmark. Denne Jai Apai IPA fandt jeg heldigvis i Ølbutikken i en lille, billigere, flaske.

Jai Alai
Cigar City Brewing
Jai Apai er en flot ravgylden IPA på 7,5% alc. Skummet var stort, luftigt og flødefarvet, og efterlod blonder på glasset. Aromaen var rigtig god, med duft af citrus og melon fra humlen, og lidt malt sødme.
Smagen var ok, men der var alt for meget vild humle til mine smagsløg. Jai Alai havde også lidt sødme og syrlighed, men ret meget bitterhed, og specielt eftersmagen var ekstremt bitter, og meget lang. Der er mange som elsker at have en bitter smag i munden en halv time efter man har drukket en IPA, men dem hører jeg ikke til... yikes...
Jeg syntes at Jai Alai var en udemærket amerikansk IPA, men jeg havde forventet mere af Cigar City, og gav samlet en karakter på 6,5.

Om et par dage bliver biletterne til Copenhagen Beer Celebration sat til salg, og blandt de 21 bryggerier som foreløbigt har meldt deres ankomst til festivallen, er der 10 amerikanske, inklusiv Cigar City.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar