15 november 2011

Secret Santa - fadlagret julegave fra Amager bryghus

Jeg var så heldig at få en flaske Secret Santa fra Amager Bryghus. Det er en quadruppel, som har lagret 8 måneder på grannåle og egetræ. Om det er egetræsfade eller egetræs træspåner melder historien ikke noget om, men godt det smager det.

Secret Santa
Amager Bryghus
Secret Santa er en flot kastaniebrun Ale på 10,5% alc., med godt med kuldioxid i, selvom den har været lagret. Skummet var tæt og lysebrunt, og forsvandt hurtigt.
Jeg syntes at aromaen var god, men ikke så kraftig som jeg havde forventet. Den duftede ret sødt, lidt af alcohol, måske lidt af eg, af belgisk gær med lidt af det blomme duft det giver, og så måske en antydning af gran. Jeg havde halvt forventet en kraftig grandunst fra øllen, men det var der slet ikke.
Jeg syntes at smagen var rigtig god. Den var meget sød, men det kan jeg godt lide. Faktisk er der så meget frugt og sødme, at beskrivelsen på flasken om at øllen har noget smag lidt hen ad marcipan, ikke er helt forkert. De lagrede grannåle synes jeg til gengæld slet ikke at jeg kunne smage... det skulle da lige være i noget af sødmen. Eftersmagen var god, halvlang, sød og krydret.
Den lange lagring har gjort Secret Santa blødere og mere afrundet i smagen, end en Quadrubel normalt er (synes jeg), og jeg har yderligere denne flaske mistænkt for at være fra sidste år, så den har fået et ekstra år på bagen. Men jeg ved det ikke, da der desværre ikke står produktionstidspunkt på den.
Jeg syntes at Secret Santa var en rigtig god øl, og gav den en samlet karakter på 8,5.

Der kommer jo et sandt overflødighedshorn af juleøl fra de danske bryggerier, og jeg har ingen ambitioner om at skrive anmeldelser af alle de øl jeg, naturligvis meget nødtvunget, må drikke de næste par måneder. Jeg tænker, at jeg i stedet vil lave nogle opsamlingsanmeldelser, hvor jeg skriver om 4-5 øl af gangen.
Der er naturligvis, forhåbentligt, nogle juleøl som fortjener en seperat anmeldelse, så lidt sne skal der nok komme på bloggen :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar