13 november 2011

Amarillo - svensk single hop fra Oppigårds Bryggeri

Hos Systembolaget har jeg købt en Amarillo fra Oppigårds Bryggeri. Som navnet antyder, er der kun brugt Amarillo humle, også til tørhumling. Jeg syntes at det var en ganske udemærket øl.

Oppigårds Bryggeri har eksisteret siden 2004, og har løbende udvidet, så de allerede i 2008 bryggede 240.000 liter øl, altså dobbelt så meget som Amager Bryghus gør nu. Bryggeriet ligger i en lille by nordvest for Stockholm, og har her et besøgscenter, hvor man kan få rundvisninger på bryggeriet og få serveret svensk husmandskost med øl.

Amarillo
Oppigårds Bryggeri
Amarillo er en fin ravgylden Ale på 5,9% alc. Oppigård siger selv, at det er en amerikansk pale ale, grænsende til en amerikansk IPA. Den har en IBU på 50.
Skummet var tæt og flødefarvet, og holdt længe. Aromaen var ganske god, med lidt duft af maltsødme, og meget blomster- og grapehumle, uden dog at være helt overvældende.
Selve smagen var også ganske god. Amarilla havde meget bitterhed, grape og blomster, men også lidt sødme, som skabte en fin balance. Eftersmagen var, til min store glæde, ikke så kraftig, og grape smagen fortog sig hurtigt.
Alt i alt syntes jeg at Amarillo var en ganske god øl, og gav den en karakter på 7 ud af 10.

Min svenske kollega Magnus er rigtigt glad for Oppigårds Bryggeri, og siger at han aldrig har smagt noget fra dem han ikke kunne lide. Selv har jeg kun smagt 2 andre øl fra dem, Spring Ale og Easter Ale, og de var begge på højde med Amarillo.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar