05 november 2011

Gluttony - Double IPA fra Amager Bryghus

Gluttony er den 2. øl i Amager Bryghus nye The Sinner Series. Det er en DIPA, altså en IPA som har fået en ekstra skud af det hele. Det er en rigtig god øl, som jeg tror at alle humle fansene vil elske.

Gluttony
Amager Bryghus
Gluttony er en utroligt flot ravgylden øl på 9,2% alc. Disse etiketter med tegneseriefigurer falder helt i min smag, og jeg synes at de er rigtigt flotte. Skummet var stort, flødefarvet og luftigt, og holdt længe.
I Gluttony, er der brugt både Hercules, Citra, Simcoe, Centennial, Amarillo og Sorachi Ace humle, og aromaen er naturligvis derefter. Den er meget kraftig, og dufter kraftigt af citrus, blomster og eksotiske frugter, men også lidt af karamel. Jeg syntes ikke at der var så meget grape i aromaen, men der var mere i smagen. Jeg er ikke så vild med kraftig humle smag, nogle af mine venner synes vist egentligt at jeg slet ikke kan lide rigtige øl ;), så en så humlet sag som Gluttony, det er for meget for mig. Jeg kan sådan set godt lide den smag af citrus og eksotiske frugter som humlen gav i øllens smag, men den tørre grape smag, det er bare ikke mig.
Jeg synes at Gluttony er en rigtig god DIPA, og jeg er sikker på at alle humle nyderne vil elske den. Det er desværre bare for meget for mig, så jeg gav den samlet en karakter på 7.

Som jeg nævnte i min anmeldelse af Lust, var der en fejl i den flaske jeg havde fået fat i. Heldigvis var Jacob Storm fra Amager Bryghus så flink at give mig en ny flaske, og tak for det. Jeg har engang læst, at op mod 10% af alle flasker vin har en fejl, og det er jo nok i virkeligheden det samme for øl. Den nye flaske var heldigvis meget bedre end den første, og jeg syntes at Lust var en utrolig god Dubbel, med en fantastisk smag fra den belgiske trappistgær. Det er lige noget for mig, og jeg gav den en karakter på 9.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar