20 november 2011

Harvest Ale - god Pale Ale fra Southern Tier

Bryggeriet Southern Tier ligger i staten New York, i USA. Det har eksisteret siden 2002, og er så stort at man efter danske termer knap kan kalde det et mikrobryggeri. De laver en masse forskellige special øl, og er vist specielt kendte for deres efterårs pumpkin øl. I Ølbutikken, som jo har mange amerikanske øl, faldt jeg over denne Harvest. Den smagte rigtigt godt.

Harvest
Southern Tier
Harvest er en flor ravgylden Pale Ale på 6,7% alc. Southern Tier kalder det selv for en ESB, Ekstra Special Bitter, som er en type engelsk bitter. Der er dog så meget humle i, at det nok nærmere er en IPA.
Skummet var tæt og flødefarvet, og holdt længe. Jeg syntes at aromaen var rigtig god. Der var en ok bitterhed, og duft af citrus, melon, ananas, og en fin malt sødme.
Jeg kunne også rigtigt godt lide smagen, som havde lidt sødme og en mellem bitterhed. Jeg tror at Harvest er tørhumlet ret kraftigt, så jeg ved faktisk ikke om selve IBU'en er så høj. Jeg synes ihvertfald at øllen smager rigtigt godt, selv om der er meget humle smag. Eftersmagen var halvlang, bitter og sød.

Jeg syntes at Harvest var en rigtig god øl, og gav den en samlet karakter på 8.

Hos Systembolaget i Sverige, har de ofte øl fra Southern Tier. Selvom de som regel er ret dyre, tror jeg ikke, at det er sidste gang jeg prøver en :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar