13 juli 2011

Esrum Kloster fra Bryggeriet Skands

Jeg har smagt på endnu en god øl fra Skands, nemlig deres Esrum Kloster. Øllen bliver brygget i samarbejde med klosteret, og blev oprindeligt brygget hos det hedengange Brøckhouse, men brygningen blev overtaget af Skands i 2009.

Esrum Kloster
Bryggeriet Skands
Esrum Kloster er brygget som en belgisk klosterøl, og indeholder krydderurter fra klosterets egen køkkenhave, bla. enebær, citronmelisse, lavendel, anis og rosmarin. Det er jo noget af en krydderhylde, men utroligt nok kammer kryddersmagen ikke over. Det smager rigtigt godt.
Det er en klar rødlig/brun ale på 7,5%, med et tæt flødefarvet skum. Den har en dejligt mørk og krydret aroma, med duft af anis, blomster og frugt. Smagen er næsten lige så god, med en mellem sødme, lidt syrlighed, og en krydret bitterhed. Eftersmagen er halvlang, og er både sød, bitter og krydret.
Jeg synes at det er en glimrende, og meget spændende øl, og gav den en karakter på 8/10.


Jeg kan ikke rigtigt huske hvordan Brøckhouse udgaven af Esrum Kloster smagte, andet end at den var krydret, og kan derfor heller ikke sige om udgaven fra Skands er anderledes. Min ven Morten, som var stor fan af Brøckhouse udgaven, mener dog at de er helt ens, og ham tør jeg ikke modsige...


-------------------------------------------------
Opdatering d. 21/07/11

Jeg har skrevet en mail til Skands, og spurgt om opskriften/recepten på deres Esrum kloster øl er den samme som den recept som Brøckhouse brugte. Birthe Skands har været så sød at svare mig, og fortæller, at det ikke er den samme recept.
Recepten tilhørte Brøckhouse, og blev ved deres konkurs derfor, som Brøckhouse andre recepter, solgt til Premium Beer. Skands måtte derfor, i samarbejde med klosteret, lave en ny recept:  "hvor udgangspunktet var at ramme så tæt som muligt på den oprindelige kloster øl."
Ja, ja, så Morten havde alligevel ikke ret. Men næsten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar