08 juli 2011

Fødselsdagsbryg fra Ribe Rryghus

Da jeg var i Ribe for 3 uger siden, købte jeg en flaske af Ribe Bryghus Fødselsdagsbryg, brygget i anledning af bryggeriets 5 års fødselsdag d. 24/6. Det var nærmest en flydende lagkage.

Fødselsdagsbryg
Ribe Bryghus
Fødselsdagsbryggen er en strågul pilsner på 6,2%, og den er tilsat hyldeblomst, vel for at gøre den mere letdrikkelig her i sommervarmen. Skummet var hvidt og tæt, men forsvandt forholdvis hurtigt.
Jeg kunne godt lide aromaen, selvom den var meget sød. Øllen duftede af korn, humle, blomster (vel også det tilsatte hyldeblomst), og en stor sødme, som fra meget lys honning.
I smagen syntes jeg desværre at sødmen blev for meget, jeg synes nærmest at det blev kvalmende. Eftersmagen var sød og lidt bitter, og ret kort.
Fødselsdagsbryggen er formentligt brygget til at være frisk og let at drikke, men jeg syntes at det var lige i overkanten, og kan den en karakter på 5/10.

Det er svært med sådan nogle pilsnere, for de smager jo godt, de er bare noget kedelige. Det kedelige har denne Fødselsdagsbryg gjort op med, ved hyldeblomsten og den meget sødme, og man må jo respektere det som et forsøg på at lave en bedre pilsner. Den blev bare lidt vel sød til mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar