28 juli 2011

Dejlig Strong Ale fra Virklund Bryghus

Forleden smagte jeg Strong Ale fra Virklund Bryghus. Jeg kunne jo rigtigt godt lide Virklunds India Pale Ale, så jeg var noget spændt på at smage denne fiske besmykkede øl. Fisk og øl er ikke lige noget som jeg forbinder med hinanden, med undtagelse selvfølgeligt af den skønne forretning Fish & Beer på Amagerbrogade, men heldigvis viste det sig at være en rigtig dejlig øl.

Virklunds øl er ufiltrerede og eftergærede på flaske, I like, så denne Strong Ale er naturligvis uklar. Det er en flot nøddebrun øl på 7,2% alc. Skummet var flødefarvet og tæt/cremet, og efterlod blonder på glasset.
Den havde en fin aroma, med duft af kandis, muskat og humle. Jeg kunne også godt lide smagen, som havde en mellem sødme, lidt bitterhed og lidt syrlighed. Der er brugt 6 typer malt og 3 typer humle, og smagen var også sådan lige tilpas kompleks. Eftersmagen var sød og mellemlang. Jeg syntes at øllen havde en god balance mellem sødme og bitterhed, som gjorde den utroligt let-drikkelig af en øl på 7,2%.
Samlet gav jeg Strong Ale en karakter på 7.

Jeg så på Beerticker i går 27/07/11, at avisen Ekstra Posten (som åbenbart er en Nordjysk avis) har bragt en artikel om Virklund Bryghus. Det er en glimrende lille artikel, og det virker som om de har styr på tingene derovre ved Silkeborg. Jeg har stadigt deres porter 'Havre' på lager, og jeg glæder mig til at smage på den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar