04 december 2011

2. Advent - Juleøl a la Carsten Berthelsen

1. Advent nævnte jeg, at jeg lige har været til ølsmagning med Carsten Berthelsen. Ligesom hans bog Ølrejsen er en dansk ølentusiast klassiker, kan hans bog '24 øl du skal smage før det bliver Jul', siges as være en juleøls klassiker. De øl som Berthelsen beskriver i juleølsbogen, og præsenterede til ølsmagningen, er ikke alle sammen krydrede juleøl, men derimod mørke sæsonøl. Det er gode sager i den mørke tid.

Til ølsmagningen havde han medbragt en stribe gode øl fra: Gordon, Hornbeer, Schneider & Sohn, Griffin Brewery, Van Den Bossche, Het Anker og Dubuisson.

Gordons Christmas brygges af Gordons for John Martin i Belgien, og er en nøddebrun Ale på 8,8% alc. Det er en sød maltet øl, med en lidt krydret smag. Jeg syntes godt at man kunne smage alcoholen, men ellers havde den en fin balance. Jeg syntes at den var ganske fin, og gav den en karakter på 7.

Juleøl
Hornbeer
Hornbeer laver mange forskellige juleøl, af hvilke Berthelsen havde valgt at tage deres klassiske Juleøl med. Det er en flot kastaniebrun ale på 9% alc, med en fantastisk krydret aroma af sød malt og stjerneanis. Jeg syntes at smagen var næsten lige så god som aromaen, og at det i det hele taget er en rigtig god juleøl. Jeg gav den en karakter på 8.

Den næste øl, var ikke en decideret juleøl, men en god mørk sæson øl, som Carsten Berthelsen, og mange andre, sværger til, nemlig Aventinus fra Schneider & Sohn. Det er en mørk, krydret hvedeøl, en såkaldt weisenboch, på 8,2 % alc. Jeg synes at dens aroma er ganske fantastisk, rig, sød og krydret, og at smagen er lige så god. Det er simpelthen bare en fantastisk øl, og jeg gav den en karakter på 9.

Golden Pride
Fullers
Fra England smagte vi dernæst Fullers Golden Pride. Det er en fin ravgylden Ale på 8,5%, hvilket da vist er temmeligt meget af en engelsk øl. Jeg syntes at den havde en ganske fin aroma, med en fin malt sødme, en fin humle bitterhed og lidt duft af nødder. Det er en Pale Ale, og smagen var ganske bitter, men ikke for meget. Jeg synes at Golden Pride er en god øl, og gav den en karakter på 7,5.

De 3 sidste øl Carsten Berthelsen havde medbragt var belgiere, af den stærke mørke slags vi normalt forbinder med juleøl. Den første af disse var en Kerst Pater, julemand, fra Brouwerij Van Den Bossche. Det er en fin kastaniebrun ale på 9% alc, med et luftigt beige skum. Aromaen var god, men smagen var endnu bedre, med en mellem sødme og en meget krydret smag. Eftersmagen var halvlang og krydret. Jeg syntes at det var en god belgisk juleøl, og gav den en karakter på 8.

Gouden Carolus Christmas fra Het Anker, er i familie med deres fantastiske Cuvée van de Keizer. Det er en flot kastainebrun Ale på 10,5% alc, med et tæt lysebrunt skum. Jeg synes at aromaen er helt fantastisk, med en duft af julekrydderier, lidt lakrids og lidt humle. I den skønne mørke smag er der lidt stjerneanis, som jo også bruges i Hornbeers Juleøl og i Herslevs skønne Stjernebryg. Jeg synes at Gouden Carolus Christmas er en forbilledlig juleøl, og gav den en karakter på 9.

Den sidste øl i ølsmagningen, var i samme boldgade men endnu stærkere, nemlig Scaldis Noël som er juleudgaven af Brasserie Dubuisson stærke øl Bush. Det er en flot kobberrød Ale på 12% alc., med et tæt flødefarvet skum. Jeg syntes at aromaen var ganske fin, med duft af lidt krydderier, karamel og lidt alcohol. Jeg syntes at smagen var rigtig god, kraftig og krydret, med en god mundfylde, og en udmærket sødlig eftersmag. Jeg syntes at det var en rigtig god øl, og gav også Scaldis Noël en karakter på 9.

Det var som altid en stor oplevelse at høre Carsten Berthelsen fortælle om øl. Han brænder virkeligt for sagen, og taler om juleøllenes glæder, som var han julemanden selv.
God 2. advent til alle ølelskere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar