06 december 2011

Carls Lager - farvel til en udvandet klassiker !

I sommer meddelte Carlsberg at deres øl Carls Lager vil udgå, for at blive erstattet af vinderen af Carlsbergs ølvalg 2011. Jeg har ikke hørt noget om hvornår det vil ske i praksis, men jeg kan da se at Carls Lager ikke længere står beskrevet på Carlsbergs hjemmeside, hvor man ellers kan læse om de andre øl i Carls serien.

Det er mange år siden jeg sidst har smagt en Carls Lager, eller Gammel Carlsberg som den tidligere hed, så jeg tænkte, at jeg lige vil give den et sidste besyv med, her på falderebet. Jeg er før blevet positivt overrasket over de klassiske Carlsberg øl, men det var desværre ikke tilfældet med Carls Lager.

Carls Lager
Carlsberg
Carlsberg siger, at Carls Lager er den originale tyske lagerøl, som J.C. Jacobsen fik så stor succes med. Den er lavet efter sydtysk forbillede, som en undergæret, mørk, maltet øl, med lav karbonering. Det virker godt i den tyske øltype Ungespundt, som er skøn og letdrikkelig. Desværre smager Carls Lager, af at være blevet kraftigt industrialiseret, så der er vist ikke meget tilbage af det originale forlæg.

Det er en klar kobberrød lagerøl på 4,3% alc., med et skum som var lidt beige, tæt, og holdt længe. Aromaen var ok, med duft af karamel, en frisk/syrlig humle duft, og lidt sødme.Smagen er også ok, med en mellem sødme og en begrænset bitterhed.
Af en mørk lagerøl at være, er Carls Lager ganske kedelig. Jeg kan jo ikke rigtigt vide det, men jeg tror at der er tilsat karamel, for farve og sødme, og måske endda en anden industri favorit: soya. Ak ja... det kunne have været så godt, men så er det faktisk skidt...
Jeg gav Carls Lager en karakter på 5,5 uf af 10. Den er lidt bedre end en almindelig Carlsberg, men ikke meget.

Carlsberg laver også en anden øl, som skal forestille at være den originale øl fra 1847, eller der omkring, nemlig Jacobsen Dark Lager, og den er nok noget tættere på J.C.'s oprindelige opskrift. Se det er en meget bedre øl, og sidst jeg smagte den gav jeg den faktisk en karakter på 8.
Jeg er glad for at vi har Jacobsen Dark Lager, og kommer ikke til at savne Carls Lager.

1 kommentar:

  1. Jeg vil give dig ret i, at man næppe vil komme til at savne Carl's Lager. Den har, i den grad mistet fodfæste præsis som flere andre øl, der er blevet alt for industrielle. Jeg savner Gammel Carlsberg, som den smagte for 25-30 år siden. Det samme skete desværre også med den Røde Tuborg. Her gik mishandlingen af denne ædle øl desværre også ud over "snebajeren", der langt fra hører til i toppen af danske julebryg, hvad smag angår. Men sådan er der så meget, og heldigvis har mange af de såkaldte Microbryggerier taget kampen op, og har beriget det danske ølfolk.

    Med venlig hilsen
    Tonny Poulsen

    SvarSlet