21 december 2011

God Jul - Barley Wine fra St. Eriks

Jeg synes at svenske St. Eriks laver nogle rigtigt gode øl, og jeg elsker øltypen Barley Wine, så jeg havde glædet mig meget til at smage denne Barley Wine juleøl. Det var også en ganske glimrende øl, men ikke helt så god som jeg havde håbet.

St. Eriks, som får brygget deres øl på Three Towns Ind Breweries, vader nærmest i success. Deres øl får priser på ølfestivaller alle vegne, og vandt senest på Stockholm Beer Festival i oktober, hvor de fik Årets Øl Trofæ 2011, for det bryggeri hvis øl fik flest af festivallens guldmedaljer.

God Jul
St. Eriks
God Jul er en flot, kastaniebrun Barley Wine på 8,5% alc. Skummet var flødefarvet og luftigt, og forsvandt hurtigt. Jeg kunne godt lide aromaen, som duftede af humle, korn, malt, lidt blomme, og forholdvis meget af alcohol i betragtning af at den trods alt 'kun' er på 8,5%.
Jeg syntes at smagen var rigtig god. Da God Jul er mørk, smager den mere maltet og krydret end de fleste Barley Wine jeg har smagt, men jeg kan ikke finde noget info om hvorvidt der også er tilsat krydderier. Eftersmagen gik desværre hen og blev for bitter til min smag. Der er tydeligvis brugt godt med humle, og det er fint nok, men jeg synes ikke at en lang bitter eftersmag passer hverken til en juleøl eller en Barley Wine, men det er jo smag og behag...
Samlet lander God Jul derfor på en karakter på 7,5.

Man har i Sverige vist ikke den tradition for søde krydrede juleøl som vi har fået i Danmark, så det er jo ikke helt retfærdigt at bedømme de svenske juleøl på den baggrund.
Men broderfolket laver nu mange gode øl... flere anmeldelser på vej :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar