08 december 2011

Tsjeeses Kerstbier 2011 - formidabel juleøl fra De Struisse

Hos Bjergtrolden i Roskilde har de et kæmpe udvalg af øl, vel et af Danmarks største, og det er altid en fornøjelse af gå på opdagelse på deres hylder. For 3 uger siden var jeg til juleølsfrokost der, sammen med 4 venner, og ud over at smage en masse juleøl, fik jeg også et par gode øl med hjem. En af disse var Tsjeeses Kerstbier fra De Struise Brouwers.

Belgiske De Struisse er et af de få eksperimenterende mikrobryggerier i et fantastisk øl-land. De eksperimenterer meget med fadlagring, det er jo meget populært, og har lavet samarbejdsbryg med flere andre mikrobryggerier, bla. vores eget Mikkeller. Ligesom Mikkeler m.fl. har De Struisse ikke eget bryggeri, men får brygget deres øl rundt omkring. Tsjeeses Kerstbier er brygget i West Vleteren i Belgien, formentlig på bryggeriet Deca Brewery.

Tsjeeses Kerstbier 2011
De Struisse
Tsjeeses Kertbier 2011 er en udgave af De Struisses kendte jule/jesus øl Tsjeeses. Tsjeeses er en belgisk Tripel som er berygtet for dens etikette, som forestiller en hashrygende Jesus med nissehue, hvilket også pryder denne øl. Jeg kan ikke finde noget information om, hvad forskellen er på den almindelige Tsjeeses, og denne Tsjeeses Kerstbier 2011, hvis nogen.
Det er en fantastisk flot, uklar, nøddebrun Ale på 10% alc. Den havde et tæt flødefarvet skum, som efterlod lidt blonder på glasset. Jeg syntes, at den havde en fantastisk god aroma, med en fin sødme, korn, lidt krydderier, og så den karakteristiske belgiske duft af blommer.
Jeg syntes også at øllen smagte fantastisk. Der var en rigtig god kompleks smag, med en mellem sødme, lidt bitterhed, og lige tilpas med krydderier til at den smager af jul.
Jeg syntes at Tsjeeses Kerstbier 2011 var en formidabel øl, lige min smag, og gav den en karakter på 9,5.

I år har jeg ikke købt så mange af de almindelige supermarkeds juleøl, jeg gider dem ikke rigtigt, så selv om der er stadigt 16 dage til jul, er der er sket det forfærdelige, at jeg er løbet tør for juleøl... ups... Jeg må se af finde en god ølforretning, inden jeg får brugt alle mine penge på julegaver :)

1 kommentar: