14 december 2011

Before, During, and After Christmas - anti-juleøl fra Evil Twin

Evil Twin er rigtigt glade for humle, rigtigt rigtigt glade... og mørke søde juleøl har vi jo nok af, så hvorfor ikke lave en bitterbombe som man kan skylle smagsløgene i ? Noget nær det må være tanken bag Before, During, and After Christmas.

Before, During, and after Christmas
Evil Twin
Det er en rigtig flot ravgylden IPA på hele 8% alc.  Det er brygget som en Imperial IPA, altså en IPA som har fået et ekstra skud af det hele. Skummet var stort, tæt og flødefarvet, og efterlod blonder på glasset.
Jeg syntes at aromaen var rigtig god, selvom den var ekstremt humlet, hvilket tit ikke lige er mig. Jeg syntes faktisk at jeg kunne lugte lidt malt, bær og citrus, og ikke så meget af min hovedfjende, grape. Smagen syntes jeg også var rigtig god, med en god maltsødme i selve smagen, som dog blev afløst af en meget voldsom humlesmag i eftersmagen. Eftersmagen var meget lang, og bitter, med smag af specielt citrus og grape.
Jeg er ikke rigtigt til denne slags humlebomber, men jeg syntes at det var en god øl, og gav den en karakter på 7,5 ud af 10.

Hornbeer laver også en glimrende JuleIPA, efter samme idé, altså en bitter humle pause fra julens ellers søde og krydrede øl. En god IPA er jo også en glimrende måde at få renset lidt ud i smagsløgene, og skyllet noget af fedtet væk, så de har da fat i noget rigtigt.
Men til jul vil jeg nu hellere have mine mørke krydrede øl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar