18 december 2011

4. Advent - Smag på julen !

4. advent er allerede over os, som tiden dog flyver når man har nogle gode øl...
Jeg har i skrivende stund, smagt 40 forskellige juleøl i år. Det synes jeg selv er meget pænt, men det er jo kun en dråbe i havet i forhold til det kæmpe udvalg fra bryggerier. Jeg læste fx at Thisted Bryghus i år har lavet 7 forskellige juleøl, og jeg har ikke smagt en eneste af dem...
Her er anmeldelser af juleøl fra: Nøgne Ø, Mikkeller, Nørrebro Bryghus, Indslev og Carlsberg.

Underlig Jul fra Nøgne Ø er en flot kaffesort Ale på 6,5% alc. Jeg syntes at aromaen var rigtig god,  selvom den var endog meget krydret. Jeg kunne også godt lide smagen, som også var præget af krydderier, specielt i eftersmagen. Jeg syntes at Underlig Jul var en ganske god juleøl, og gav den en karakter på 7.

Red White Christmas
Mikkeller
Red White Christmas fra Mikkeller, er en kombination af en belgisk hvedeøl, og en engelsk Red Ale, og så tilsat noget appelsin skal for julehyggens skyld. Det lyder jo ret spacy, men jeg synes faktisk at det var en ret god øl. Det er en flot ravgylden øl på 8% alc., med et skum som var tæt og flødefarvet, og efterlod lidt blonder på glasset. Jeg syntes at aromaen var rigtig god. Der var en diskret hvede sødme, og meget duft af blomster humle, med lidt grape. Jeg kunne også rigtigt gode lidt smagen, selvom jeg ikke syntes at den smagte ret meget som en hvedeøl, men mere som en IPA, men det var nok bare den meget humle. Jeg syntes at det var en rigtig spændende øl, og gav Red White Christmas en karakter på 8.

Julebryg Økologisk fra Nørrebro Bryghus er en rubinrød Ale på 7 % alc. Jeg syntes at aromaen var ganske god, med duft af malt sødme, noget syrligt humle, bær og lidt krydderi. Desværre syntes jeg ikke at smagen var lige så god, idet der var utroligt meget kulsyre i, så det nærmest var som en billig pilsner, og sådan lidt smag af smørsyre. Der har sikkert bare været en fejl ved den flaske jeg havde fået fat i, men øllen smagte altså lidt specielt. Jeg gav den en karakter på 6 ud af 10.

Jeg synes at de laver nogle rigtigt gode hvedeøl på Indslev Bryggeri, og deres Julehvede er ingen undtagelse. Det er en flot ravgylden hvedeøl på 6,5% alc. Jeg syntes at aromaen var god, med en udmærket hvede duft, og lidt sødlig blomster duft. Smagen synes jeg var utroligt god, men en rigtig god balance mellem sødme, bitterhed og syrlighed i eftersmagen, og samlet gav jeg Julehvede en karakter på 8.

Christmas Ale 2011
Carlsberg
Christmas Ale fra Carlsberg er en af mine favorit juleøl, og 2011 udgaven var fantastisk. Det er en flot kastaniebrun Ale på 8,3% alc, med et tæt lysebrunt skum. Jeg synes at aromaen er god, med en god malt sødme, og en frisk duft af søde julekrydderier. Jeg synes at smagen er formidabel, med en mellem sødme og lidt bitterhed, og en god balanceret smag af julekrydderier. Jeg synes at der var en god smag af portvin, eller sød alcohol, i smagen, sådan efter at den første krydrede maltsmag havde fortaget sig, og balance i den halvlange eftersmag. Christmas Ale har lige den balance af maltsødme, alcohol og julekrydderier som jeg efterspørger i en juleøl, og jeg gav den samlet en karakter på 9 ud af 10.
Jeg har en flaske Christmas Ale fra 2006 på lager, og har tænkt mig at jeg i år vil lave en smagning hvor man kan sammenligne øllen med nogle nyere årgange af den. Det glæder jeg mig meget til :)

I min jagt på spændende juleøl, har jeg nu købt nogle svenske vinterøl på Systembolaget. Dem vil jeg skrive lidt anmeldelser af i den kommende tid, og vil så engang efter jul skrive hvad jeg synes har været årets bedste juleøl, ifølge mine smagsløg :)
Jeg ønsker jer alle en god 4. advent, og håber, at I har indkøbt rigeligt med juleøl til juleaften :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar