05 oktober 2011

En mørk fætter - Dunkel Lager fra Sigtuna

Fra broderlandet Sverige har jeg smagt på en Dunkel Lager fra Sigtuna Brygghus. Den kom til Systembolaget i september, og skal forestille at være en tysk Dunkel. Det synes jeg slet ikke det er, men det er alligevel en ganske udemærket øl.

Sigtuna Brygghus (de er glade for g'er de svenskere) har brygget øl siden 2005, og ligger i Arlanda nær Stockholm. På denne Dunkel Lager er det et billede som jeg går ud fra er fra Stockholms metro. Bryggeriet er startet af ølentusiaster, og brygger forholdsvis humlede special øl. De har stor succes og har udvidet produktionen flere gange, også i år.

Dunkel Lager er en pæn kaffesort øl på 5,5%. Skummet var lysebrunt og tæt, og holdt længe.
Dunkel Lager
Sigtuna Brygghus
Øllen havde en god aroma, med duft af humle, karamel, og lidt kaffe... Smagen var også god, med en mellemstor bitterhed, og kun lidt sødme. Jeg synes at smagen var domineret af den meget mørke malt, og igen af kaffe.
Jeg syntes faktisk at det var en ganske udmærket øl... problemet er bare kaffen... det skulle forestille at være en Dunkel, og så er kaffesmagen så gennemtrængende at jeg faktisk vil tro at der er tilsat rigtig kaffe. Så synes jeg altså ikke at det er en Dunkel.  En Dunkel skal, i min verden, være en mørk, maltet, undergæret øl. Maltet smag... ikke kaffe smag... Jeg må nu indrømme at jeg ikke er het upartisk i sagen, da jeg i det hele taget ikke kan lide kaffe...
Dunkel Lager er for tynd til at være en Porter, men en Dunkel, det er det altså ikke. Jeg gav den en samlet karakter på 6,5.

Bark fra den svenske ølblog Ufiltreret, har anmeldt Dunkel Lager, og har givet den en karakter på 3,68 (ud af 5) da han rigtigt godt kunne lide den. Han har en rigtig god ølblog, og nogle skarpe smagsløg.

1 kommentar:

  1. I morgon den 1 septmber kommer Sigtuna Dunkel Lager finnas på alla Systembolag. Priset är bara 14,90 SEK :-)

    SvarSlet