26 oktober 2011

bitch please - punk Barley Wine fra Brewdog og Three Floyds

Efter en lang dag på arbejdet, kan man godt trænge til en god øl til at styrke sig på, eller måske er det bare mig... :) Sådan en dag havde jeg i går, og hos Fish & Beer havde jeg heldigvis lige fundet 'bitch please' - en skotsk Barley Wine brygget i samarbejde mellem Brewdog og Three Floyds. Den var vild...

Three Floyds er en amerikansk bryggeri, som er kendt for at lave nogle helt vilde øl, som på Ratebeer bliver bedømt som værende nogle af de bedste i verden. De er glade for at lave samarbejdsøl, og har bla. lavet flere sammen med Mikkeller. 'bitch please' er lavet sammen med skotske Brewdog, som jo også er glade for at eksperimentere, fx med deres øl med høj alcohol procent. Den sidste i rækken af disse, Ghost Deer, severes kun fra et enkelt udstoppet hjortehoved, som så turnerer rundt, og fx var med på Stockholms Beer Festival. De er skøre de skotter...

bitch please
Brewdog / Three Floyds
bitch please er en klar mørkerød Barley Wine på 11,5% alc. Brygget er tilsat både karamel, småkager, samt malt røget med tørv, og så er den lagret på whiskey fade. Det er altså en ret whiskey agtig øl.
Skummet var flødefarvet og luftigt, og forsvandt hurtigt. Jeg synes at aromaen var rigtig god, med masser af forskellige dufte. Der var en meget sødligt vinøs øl, med duft af karamel, lidt alcohol, lidt sødlig tyggegummi lugt og så noget syrlig humle.
Jeg syntes at smagen var rigtig god, men der var en masse forskellige ting som ligesom sloges om opmærksomheden, og gjorde at det tog lidt tid før jeg vænnede mig til den. Jeg syntes først, at der var en stor humle tørhed, så rigtig meget alcohol sødme,  med ligesom banan sødme over det, og tilsidst fik smagen lige et ordentligt spark røg og smag af egetræ fra fadlagringen. Hold da op. Jeg er ikke vandt til at drikke whiskey, så det tog lidt tid før det gik op for mig, at det må være noget af de samme smagsindtryk som i en røget whiskey, bare uden at alcoholen overdøver det hele.
Eftersmagen var utrolig lang, med både noget sødme, bitterhed, lidt humle syrlighed, og så til sidst, og i lang tid.. røgen... Jeg elsker røgøl, så det var lige min kop te...
Jeg gav samlet bitch please en karakter på 8.

Da Three Floyds øl er temmeligt dyre, og svære at få fat i, har jeg kun smagt en enkelt nemlig Gumball Head, som Mikkeller havde med på årets Ølfestival i København. Jeg håber at finde dem engang sådan i smagsprøve størrelse... fx til Copenhagen Beer Celebration næste år :)

2 kommentarer:

  1. Som en tommelfingerregel føres Three Floyds kun fast i USA, så det er da heldigt at finde en her i landet.
    Lidt for ekstremt for mig er jeg ret sikker på (uden dog noglesinde at have smagt dem) men sjov nok at læse om.

    SvarSlet
  2. Hej Mads

    Der er nogle enkelte ølforretninger i København hvor man kan være heldig at finde dem, fx Fish & Beer på Amagerbrogade og Kihoskh på Sønder Boulevard. Jeg vil også tro at ØlKonsortiet i Aaalborg er et godt bud.

    Tak for kommentaren, jeg er glad for at du synes at artiklen var underholdende :)

    SvarSlet