17 juni 2011

Forårs Ale og Jubilæums Ale fra Ribe Bryghus

Ribe Bryghus er et lille bryggeri, som vist stort set kun sælger deres øl lokalt. De har 3 faste øl, og 3 ekstra øl.  Jeg har smagt på de 2, og synes at det smager rigtigt godt, af industri øl.


Ribe Bryghus
Ribe Bryghus blev startet i 2006, og de og Skands er de danske bryggerier som er bedst til at tjene penge. De har købt deres bryggeri udstyr brugt, fra et engelsk pub bryggeri, og så har de været gode til at promovere sig som en lokal Ribe øl. Deres øl fås, næsten som de eneste special øl, flere steder lokalt i Ribe, og på flere af byens restauranter. Denne lokale satsning, samt at de 3 ejere stadigt har deres normale arbejde, gør altså at bryggeriets økonomi har det godt.
Alle deres øl er desværre både pasteuriserede og filtrerede, hvilket i mine øjne gør det til industri øl.
Jeg skrev og spurgte dem hvorfor de gør det, og fik det obvious svar, at det er for at få et ensartet produkt, som ikke risikerer at udvikle sig i en dårlig retning.
Personligt synes jeg at det er synd, at lave en god øl, og så dræbe den. Jeg tror på Ølfabrikkens gamle motto, et af mange: Pasteurising er mord!

De brygger 3 normale øl på Ribe Bryghus, nemlig Brown Ale, Blond Ale og Black Ale. Derudover brygger de sæson øl, en juleøl og en forårs øl, en Jubilæums Ale og som den nyeste, et Fødselsdagsbryg, i anledning af bryghusets 5 års fødselsdag om 1 uge, d. 24. juni. Jeg har skaffet de 5 som er tilgængelige lige nu, og I får her en anmeldelse af Jubilæums Ale og Forårs Ale.

Jubilæums Ale
Ribe Bryghus

I anledning af Ribes 1300 års fødselsdag i 2010, bryggede Ribe Bryghus en Jubilæums Ale, og den fås altså stadigt.
Det er en uklar rubinrød ale på 6%. Den havde et flødefarvet tæt skum, som hurtigt forsvandt. Aromaen var rigtigt god, med duft af lakrids, kandis og sødligt krydderi, hvilket ikke er så mærkeligt, da den er tilsat både malurt, enebær, rønnebær og lakrids. Den havde en rigtig god smag, med mellem sødme og og en speciel krydret bitterhed. En ganske udemærket bitter balance. Den havde en halvlang eftersmag, med sødme, bitterhed og lidt krydderi.
Samlet gav jeg Jubilæums Ale en karakter på 8. På trods af at den kun er på 6% tror jeg, at det kunne have været sjovt at gemme den 1 år eller 2, og se hvad der skete. Men da øllen er død er der jo ingen grund til det...



Forårs Ale
Ribe Bryghus
Forårs Ale er en flot, gylden, uklar øl på 6,4%. Den er tilsat skotsk højlands whiskey, hvilket naturligvis præger dens aroma og smag. Skummet var hvidt og tæt, og efterlod blonder på glasset. Den havde en rigtig god aroma, med duft af humle, sød malt og bær. Smagen var også god, men en fin balance mellem sødme, bitterhed og syrlighed. Og så i eftersmagen kom whiskyen til sin ret.
Whiskey er en af mine svage punkter, det er simbelthen for stærkt til mig, og jeg drikker det ikke. Jeg blev derfor noget overrasket over, at jeg faktisk rigtigt godt kunne lide whiskey smagen i denne Forårs Ale. Måske er det fordi det sprittede i whiskyen er væk, så der kun er smagen tilbage, eller også er jeg bare ved at blive gammel...
Jeg syntes at det var en rigtig god øl, og gav den en karakter på 9 ud af 10.

Hvis alle øl fra Ribe Bryghus er lige så gode som disse 2, så glæder jeg mig til at smage resten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar