03 maj 2011

Lucifer fra Het Anker

Jeg er helt vild med øllene fra Het Anker, det er altså bare godt.
Het Anker er i familieejet belgisk bryggeri, som vi mest kender fra deres Gouden Carolus øl, men de brygger også andet og laver også whiskey. Bryggeriet har vundet en masse priser for deres øl, deres Gouden Carolus Classic har fx flere gange vundet i kategorien Abbey style Ale hos World Beer Awards. Selv er jeg meget stor fan af deres Cuvée van de Keizer, specielt flasker med et par år på bagen... så bliver øl altså ikke meget bedre.

Lucifer
Het Anker
Lucifer øllen har en omflakkende historie, for den blev faktisk først brygget af Liefmanns, men endte så ad omveje hos Het Anker. Det er en stærk belgisk pale ale, altså vel nok en form for Barley Wine. Jeg har ikke rigtigt styr på hvorfor det ikke er en Trippel, for den smager meget i den retning.
Det er en smuk, uklar mørkgylden øl, med et kraftigt hvidt skum, som hold lige så længe som øllen. Aromaen var ikke så kraftig, eller også er det min høfeber som driller. Jeg synes kun at kunne dufte humle og gær, måske med lidt blomsteragtigt fra de 8% alkohol. Smagen var simpelthen formidabel, det er utroligt at der kan være så meget smag i en 'lys' øl. Den har en rigtig god balance mellem sødme, bitterhed og alkohollen.
Der var en glimrende mellemlang eftersmag, med lidt sødme og lidt bitterhed.
Alt i alt synes jeg, at der bag den lidt kiksede etikette gemmer sig en rigtig god øl, og jeg gav den samlet en karakter på 8,5.

Jeg ved godt at det er en kliché, men jeg elsker belgiske øl. Jeg ved ikke om det er den malt de bruger, vandet, eller deres belgiske ølgær, men det virker sku...
I aften skal jeg til en ølsmagning med Trappist øl, og glæder mig som en lille julegris. I den lille afstemning på denne side, var det bookmakernes favorit Westvleteren som blev kåret som favorit blandt bloggens læsere.
Det forstår jeg godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar