27 maj 2011

Ølsmagning: Bierwerk Aardwolf og Vlakvark

Bierwerk er et nyt bryggeri fra Christian Skovdal Andersen. Efter at have started Ølfabrikken og Beer Here, er han åbenbart blevet træt af Danmark, og er flyttet til Sydafrika, hvor han altså har startet Bierwerk. Navnet Bierwerk er naturligvis en tyskifikation af navnet Ølfabrikken, clever...
Foreløbigt har vi fået 2 Bierwerk øl til Danmark, nemlig kaffe stouten Aardwolf og en engelsk bitter som hedder Vlakvark.


Aardwolf
Bierwerk
En aardwolf hedder på dansk en jordulv, og er en art Hyæne som lever i Sydafrika. Så ved du det.
Øllen er en kulsort porter på 8,5%. Den er brygget med afrikansk kaffe, som Christian Skovdal mener har mindre kaffe-bitterhed end andre, og derfor er mere velegnet til øl. Jeg kan slet ikke lide kaffe, freak I know, og bryder mig normalt ikke om øl der, som denne, direkte er tilsat kaffe. Men i denne Aardwolf synes jeg faktisk at kaffesmagen passer ganske godt til den mørke porter smag.
Det er en flor uklar øl,  med et tæt mørks skum. Aromaen er naturligvis domineret af kaffen, hvilket jeg ikke bryder mig om, med duft af mørk malt og lidt lakrids. Smagen synes jeg derimod er rigtig god, da selve kaffesmagen ligesom her træder i baggrunden. Smagen har en middel sødme og lidt bitterhed, og eftersmagen er også bitter, men ikke den bedske kaffe-bitterhed som tit får overtaget i kaffe-stouts.
Samlet gav jeg Aardwolf en karakter på 8.

Vlakvark
Bierwerk
Vlakvark er en traditionel engelsk Bitter, brygget med hjemmegjorte afrikanske råvarer. Det er en uklar nøddebrun øl på kun 3,8% alc, med en udemærket aroma. Den dufter af korn, humle og sødligt af malt. Øllen har den her specielle smag af Bitter, med lidt sødme, meget bitterhed og lidt syrlighed. Den har en halvlang bitter eftersmag.
Grundlæggende er en Bitter vist det samme som en Pale Ale, men der er altså noget ved typen som jeg ikke bryder mig om. Samlet lander denne Vlakvark derfor kun på en karakter på 5 hos mig.

På Beer Heres stand på Ølfestivallen medbringer Cristian Skovdal disse 2 øl fra Bierwerk, samt naturligvis en masse øl fra Beer Here. Jeg tror da lige at jeg kigger forbi hans stand.
Vi ses derude ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar