30 maj 2011

Oplevelser på Ølfestival 2011

Jeg besøgte sammen med 3 venner årets ølfestival i fredags, d. 27/5, og det var rigtigt godt.
Jeg nåede at smage lidt over 30 forskellige øl, og jeg var med på at rundtur på Carlsberg, hvilket dog ikke var det helt store.
Rundvisning på Carlsberg

Rundvisningen på Carksberg kostede 100 kr, og man reklamerede med en øl overraskelse i kældrene. Jeg havde derfor regnet med at vi skulle smage på nogle af de meget gamle øl som Carlsberg efter sigende har på lager, og det var jeg ikke ene om. Ølsmagningen var desværre bare på 2 Jacobsen øl. Jeg synes vældigt godt om Jacobsen øllene, men jeg ville hellere have smagt en 50 år gammel porter :)

Jeg gav karakterer til 12 af de øl jeg smagte, nemlig disse:

  • Amager Byghus, Wookie IPA, karakter 6/10
  • Kølster, Kulsvier, 7/10
  • Fønis Slotsbryggeri, Barley Wine, 7,5/10
  • Crooked Moon, Darkness, 8/10
  • Boon, Framboise, 7,67/10
  • Thurn und Thasis, Roggenbier, 8/10
  • Weisenstephaner, Vitus, 8,5/10
  • Het Anker, Gouden Caroulus Hopsinjoor, 7/10
  • Brewdog, Tactical Nuclear Penquin, 2/10
  • de Molen, Gajes & Geisten, 6,5/10
  • Gourmetbryggeriet, Grain Barrel Stout 2006, 7/10
  • Three Floyds, Gumball Head, 7/10 
  • Ølfabrikken, Porter 2009, 7,5/10

Som det ses af mine karakterer, var det meget blandet. Flere af øllene blev i mine vurderinger trukket ned af den ekstreme fokusering på humle. Jeg smagte fx Mikkelers vanvidsøl '1000 IBU', og jeg forstår den simpelt hen ikke... jo som eksperiment er det fint, men en god øl er det altså ikke.

Vi smagte også 3 af Mikkellers 'Black Hole Barrel Aged' øl, lagret på henholdsvis hvidvins- tequila og cognac fade. Jeg blev ret overrasket over hvor meget smagsforskel der var på dem. At en kulsort øl på 13,1% kan tage så meget smag med fra træfadet, det synes jeg er imponerende.

Den bedste oplevelse på festivallen var et foredrag med Carsten Bertelsen. Det var om en af hans hof emner, nemlig Ølrejsen, og inkluderede smagsprøver på 3 gode gedigne øl. Det er skønt med mikrobryggerier og eksperimenterende øl, men en god Weisenstephaner, det er der ikke meget som kan slå.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar