15 april 2011

Påskeøl fra Oppigärd og Gotlands Bryggeri

Her er en lynanmeldelse af 3 svenske påskeøl, hentet hos Systembolaget. Det er Wisby Påskeöl fra Gotlands Bryggeri, samt Spring Ale og Easter Ale fra Oppigärds Bryggeri.


Spring Ale
Oppigärds Bryggeri
Spring Ale fra Oppigärds Bryggeri er en gylden øl på 4,9%. Jeg ved ikke om det sådan rent teknisk er en pale ale eller måske ligefrem en IPA, men selv kalder de den bare en ale. Skummet var flødefarvet, luftigt og holdt længe. Der er brugt en god portion amerikansk chinook humle, så duften var frisk, med lidt grapefrugt, bær og blomster. Smagen har en mellem sødme og lidt bitterhed.
Samlet giver jeg den en karakter på 7 af 10.





Easter Ale
Oppigärds Bryggeri
Oppigärds Easter Ale, er en rubinrød ale på 5,3%. Den havde et tæt flødefarvet skum, som efterlod fine blonder på glasset. Den havde ikke så meget aroma, men duftede lidt af malt og jord. Smagen var udemæret, uden den store mundfornemmelse, og med en mellemlang sød eftersmag. En udemærket påskeøl, som jeg gav en karakter på 7.








Wisby Påskeöl
Gotlands Bryggeri
Wisby Påskeöl fra Gotlands Bryggeri er en kobberrød klar ale af Märtzen typen, på 6%. Den har en udemærket aroma, med lidt malt og en humlet blomsterduft. Skummet var stort, tæt og flødefarvet, og efterlod blonder på glasset. Jeg syntes, at den havde en fin smag, med en mellem sødme og en god sød/bitter eftersmag. Jeg syntes at det var en ualmindelig god øl, og gav den en karakter på 9.


Det er alt herfra. Tilbage til studiet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar