27 april 2011

Ølsmagning: Chokolade Øl fra Det Lille Bryggeri

Et af de mest produktive bryggerier i Danmark er Det Lille Bryggeri. Alene sidste år lavede de 40 nye øl, og blev på den front derfor kun overgået af Mikkeler. Jeg har smagt Det Lille Bryggeris Chokolade Øl, som de laver til Magasin, af chokolade fra Magasins Chokolade Fabrik.

Chokolade Øl
Det Lille Bryggeri
Det er en fin kaffesort porter på 6% alc, i en forholdsvis kedelig flaske. Skummet var nøddebrunt og luftigt, ligesom det skal være på en porter. Øllen havde en god mørk aroma, med duft af kaffe og chokolade. Smagen brød jeg mig desværre ikke så meget om, men det skyldes nok mest at jeg ikke kan lide kaffe, weird I know. Chokolade Øl'ens smag havde forholdsvis lidt sødme af en så mørk porter, men en ret stor bitterhed, men ikke en humle bitterhed, men derimod det bitre fra mørk chokolade. Denne chokolade bitterhed, kombineret med den fremtrædende kaffe, smag brød jeg mig ikke om, men kaffeelskede vil sikkert kunne lide det. Eftersmagen var lang og bitter, dog stadigt med for meget kaffe til min smag.
Jeg synes sådan set, at Chokolade Øl'en er en udemærket øl, men jeg forventer at en porter er mere sød og mindre bitter. Samlet gav jeg den en karakter på 6/10.

Når et bryggeri laver Så mange forskellige øl, så skulle det jo være mærkeligt hvis man kunne lide dem alle. Jeg synes generelt at Det Lille bryggeri laver nogle gode øl, og har deres Vintage Juleøl 2009 og 2010 på lager. Jeg glæder mig meget til at smage dem om 4-5 år :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar