01 december 2019

1. Advent 2019 - Juleklassikere

Nu har vi altså jul igen, det lader sig ikke skjule. Ah, denne skønne tid på året, hvor det er for koldt og mørkt til at lave andet end at nyde sin øl-hobby. En god siddeplads, fred og ro, og en god øl. Det er slet ikke så ringe.
Jeg vil i anledning af 1. advent vende tilbage til 2 gamle juleøls kendinge, for at se hvordan det står til med dem. For det første Carlsberg Jacobsen Golden Naked Christmas Ale, og derefter den årlige fornyelse fra Willemoes Jul.

Jeg anmeldte først Golden Naked Christmas i julen 2011.  Jeg syntes dengang at både smag og aroma var rigtig god, som en god, halvfyldig, afbalanceret øl, med fine krydderier, kanel og humle og jeg gav den en karakter på 8 ud af 10.
Desværre synes jeg at udgaven fra i år kun er en skygge af den gamle øl. Den brygges nu på det kæmpe industribryggeri i Fredericia, hvor de jo f.eks. må bruge specielle udgaver af gær, for at den skal kunne holde til trykket i deres gigantiske gæringstanke. Der er ikke meget tilbage af balancen, hverken smag eller aroma er nu videre interessante, og den sveskejuice som førhen gav sødme og dybde er pist forsvundet. Til gengæld er øllen blevet billigere. Suk. jeg vil give Golden Naked Christmas Ale fra 2019 en karakter på 6/10.

Bryggeriet Vestfyen laver hvert år en ny øl i Wllemoes Jul serien. 2019 udgaven er en dobbeltbock som har lagret 6 måneder og er tilsat Christmas Rum fra A.H. Riise. Man må da sige at brygmester Christoph Behnke gør noget ud af det.
Willemoes Jul 2019
Willemoes Jul 2019 er en klar nøddebrun øl på hele 10,5% alk. Så der er ligesom lagt i kakkelovnen. Aromaen har en mild duft af rom og frugt, en fin bitterhed, samt en anelse duft af træ eller vanillie. Der er noget let krydret, som jeg vil tro stammer fra rommen, hvilket også mærkes i smagen. Der er også smag af karamel, lidt træ og vanillie, samt en ganske ok lav bitterhed. Eftersmagen er rigtigt lækker, med karamel, ristet malt og en tydelig smag af krydret rom.
Øllen er forholdvis sødlig, men det er vel ikke så mærkeligt nar den er på 10,5% alk og tilsat rom, så jeg tror at det er en øl som ville egne sig godt til at blive lagret et par år. Så vil den blive mere balanceret og få en lidt dybere smag. Jeg vil se om jeg kan finde plads til et par flasker i kælderen. Eller måske skulle jeg først se at få drukket de 3-4 gamle årgange af Willemoes Jul som jeg har på lager :)
Jeg synes at Willemoes Jul 2019 er en rigtig lækker øl, som ville passe rigtigt godt til andestegen, så jeg giver den en karakter på 8 ud af 10.

Glædelig første advent :)

2 kommentarer:

  1. Hej Brian

    Hvor finder vi forhandler listen henne? ;-)

    Bedste hilsner

    Romkuglerne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa
      Lige disse 2 øl er jo supermarkedsøl, så de skulle være til at finde.
      Selv har jeg købt Golden Naked i Fakta, og Willemoes Jul i Superbrugsen.
      Vh,

      Slet