12 december 2017

Årets Øloplevelse 2017 på Højt Skummende

Året går på hæld og det er på tide at tage et blik tilbage over 2017. De danske ølblogge kårer i denne uge Årets Bedste i forskellige kategorier, og i dag er turen kommet til Årets Bedste Øloplevelse.

Jeg vil i år kåre en øl festival til årets bedste øloplevelse. Jeg besøgte i 2017 tre store ølfester, holdt på tre forskellige måder. Ølentusiasternes Ølfestival, holdt af frivillige, Mikkellers Beer Celebration, holdt af et bryggeri, og Warszawa Festiwal Piwa, som er en kommerciel festival.

Jeg fik skrevet en artikel om mine forventninger til Ølfestivallen 2017, men jeg fik desværre aldrig skrevet hvordan det så gik derude. Men tro mig, det var sjovt. Jeg elsker ølfestivallen, ikke bare for de gode øl, men for atmosfæren og chancen for at snakke med de mange dygtige bryggere. Man mærker tydeligt entusiasmen omkring festivallen, både fra gæsterne og fra bryggerne selv, som næsten alle er til stede for at fortælle om deres øl.

I september var jeg på øltur til Warszawa, og besøgte, ud over en utrolig masse gode ølbarer, mikrobryg festivallen Warszawa Festiwal Piwa. Den bliver holdt 2 gange om året, og næsten 20.000 mennesker kigger forbi de ca. 50 bryggeri stande. Ligesom Stockholm Beer & Whiskey Festival bliver denne festival afholdt 'professionelt', som en blanding af en ølfestival og en kæmpe-mæssig bar. Så bag disken ved bryggerierne står som regel mest sælgere og bar-personale. Det gør jo ikke øllene dårligere... men det giver festivallen en helt anden stemning.

Min kåring som Årets Bedste Øloplevelse går til Mikkellers store ølfest Mikkeller Beer Celebration Copenhagen. Mikkeller har ved hjælp af sit netværk opbygget en ølfestival som simpelthen er en af verdens bedste. 100 af verdens aller bedste bryggerier serverer de bedste øl de har, og fordi det ligeså meget er en fest for bryggerne som det er for de besøgende, kan man også her finde bryggere fra hele verden samlet om det gode øl. De første år var CBC et velsmagende festligt kaos, men de sidste par år har det kørt som på skinner, og alle har haft en fest. Verdens bedste øl, glade gæster og ikke mindst glade bryggere... det giver i mine øjne Årets Bedste Øloplevelse.

Hvad har Danmarks andre ølblogge så udnævnt til deres bedste øloplevelse i år?
Jo, på Rookiebeers er MBCC 2017 også kåret til Årets Bedste Øloplevelse.
Ulkløbbens Bedste Øloplevelse var også MBCC samt en øltur til Stone i Berlin.
BeerTalk Bedste Øloplevelse er søreme også MBCC 2017.
Ousen Om Øl er enig, og kårer MBCC til Årets Bedste Øloplevelse.
Malt og Humle har kåret Det Belgiske Hus' stand på Ølentusiasternes Ølfestival
Tanker fra Provinsen har kåret Haven festivallen som bedste oplevelse
Levemand's bedste oplevelse fra Øldommer kursus
Lehrman's bedste oplevelse var en øl tur til Skotland

Ingen kommentarer:

Send en kommentar