14 december 2017

Årets Bedste Nye Øl 2017 på Højt Skummende

Det er blevet tid til at kåre Årets Bedste Nye øl på Højt Skummende.
Jeg har smagt en frygtelig masse gode øl i år, af alle tænkelige typer. De øl jeg bedømmer bedst er dog uvægerligt de helt alkohol stærke. De taler simpelthen mest til mig. Jeg har i år bedømt 23 øl til et 9 tal på min 10-skala, 6 øl til karakteren 9,5 og kun en enkelt til et rent 10 tal.

Blandt 9.5'erne var øllen Gybbersen fra bryggeriet Gong Gong. Bag dette står håndbryggeren Martin Klausen, Sortemesteren, som til Ølfestivallen sidste år havde brygget den formidable 'Grandpas Wet Dream' og i år gjorde kunststykket efter med Gybberen. Det var en dobbeltmæsket Stout brygget med bl.a. kondenceret kakaomælk og grøn valnød. Hold da helt ferie. Jeg tog en taxi til ølfestivallen, udelukkende for at nå at smage denne øl inden den slap op.
I en helt anden boldgade gav jeg i år også topbedømmelse til 2 øl fra Brøggeren, nemlig hans Hypenrose og den fadlagrede Sæson. Dette er, for mine smagsløgs vedkommende, simpelthen noget af det ypperste man kan opnå med vildgærede øl. Dette er hvad andre øl drømmer om at være.

Natalie
Penyllan
Men til sagen... den eneste øl som jeg i år har bedømt til en ren 10'er, og som derfor vinder for Årets Bedste Øl, er Natalie fra bryggeriet Penyllan.
Jessica Andersen har, sammen med Christian Skovdal, længe gået og puslet om Penyllan øllene i deres bryggeri på Bornholm, og i oktober måned var de så endeligt klar til at blive præsenteret. Jessica holdt premiere på sine øl på den spændende Restaurant Barr, som ølbloggen Tanker fra Provinsen forøvrigt har udnævnt til Årets Bedste Ølbar. De serverede fire forskellige øl, som alle var rigtigt lækre, men toppen af kransekagen var Natalie.
Det er en Old Ale, gæret med trappistgær, lagret på bourbonfade, og derefter gæret endnu engang med vildgær. Det gør øllen knas tør, hvilket fremhæver smagen af tørret frugt, træ, vanillie, malt og bourbon. Forestil dig en perfekt belgisk Abt, drænet for al sødme og lagret på bourbonfade. Fantastisk.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar