17 december 2017

3. Advent - Et Farvel til Phister de Noel

Glædelig 3. Advent!
Juleøllen Phister de Noel har i mange år været en favorit blandt ølentusiaster. Eller måske skulle vi kalde det en ikke-juleøl, for brygger Peter Sonne fra Flying Couch er ikke ligefrem fan af de krydrede og søde juleøl, så han har i stedet brygget en dejlig kaffe-stout. Men nu er det slut, for Phister de Noel er blevet brygget for sidste gang. Årsagen er egentligt ganske positiv, det skyldes nemlig at Flying Couch har fået eget bryggeri, og derfor ikke længere brygger deres øl på Herslev Bryghus. Da Herslev jo brygger økologisk, synes Peter at det ville være noget snyd at begynde at brygge Phisteren selv, da det nye bryggeri ikke kan brygge økologisk. Han har derfor valgt helt at droppe Phister de Noel, og har i stedet lavet en ny jule-stout med kaffe, som han kalder Black Ice.  Jeg satte mig for at sammenligne de to øl, og anskaffede mig derfor en Black Ice og en Phister de Noel fra 2016. Det var en yderst velsmagende idé.

Phister de Noel fra Flying Couch
Phister de Noel
Flying Couch
Jeg skrev en anmeldelse af Phister de Noel tilbage i 2014 og gav den dengang i en karakter på 8,5 ud af 10. 
Det er en dejligt mørk stout, med smag af kaffe og vanilie, og i en ny øl var der også ret meget humlebitterhed. Denne øl fra 2016 har dog naturligvis mistet humlebitterheden, men har stadigt masser af bitterhed fra kaffen. Der er smag af ristet malt, kaffe, vanillie, træ, mørk chokolade og sorte bær. Jeg synes faktisk at en flaske som er lagret et år er bedre end en frisk udgave, men det er jo smag og behag. Jeg giver i dag Phister de Noel 2016 en karakter på 9 ud af 10.

Black Ice fra Flying Couch
Black Ice er en kulsort Imperial Stout på hele 9,5% alk., med et tæt nøddebrunt skum som holder længe. Flying Couch har fået nyt smart etikette design,så Black Ice fremstår som en meget stilren øl. Den lækre aroma har duft af kaffe, ristet malt, lidt karamel og en baggrunds-frugtighed som minder mig om brændte bær. Der er en del kaffe bitterhed, hvilket også er det dominerende i smagen. Der er også smag af ristet malt, mørke bær og lidt mørk chokolade, men det er kaffesmagen og den medfølgende kaffebitterhed, som er i hovetsædet. Jeg tror at kaffebitterheden vil mildnes hvis man lagrer øllen, et års tid er sikkert nok, men lige nu er det altså lige i overkanten til min smag. 
Jeg synes at Black Ice er en skøn øl, og giver den en karakter på 8.

Både Phister de Noel og Black Ice er virkeligt lækre øl, men det virker som om Black Ice er lidt mere en traditionel Imperial Stout, med kaffe, hvorimod Phister bar mere bræg af vanillie og chokolade bag kaffesmagen.
Petter Sonne er en utroligt dygtige brygger, med en masse gode øl på samvittigheden, både fra Flying Couch, Halsnæs Bryghus mm. Det bliver spændende at se hvilke nye øl der vil blive brygget på Flying Couch.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar