06 august 2012

Riptide - Stout fra Brewdog

På Systembolaget har jeg købt en Imperial Stout fra skotske Brewdog. Ordet Riptide er engelske for den understrøm som findes ved et hestehul / revlehul, men ligesom denne øl, er det egentligt ikke så farligt som man let kan tro.

Riptide er en flot kaffesot Stout på 8% alc, med et luftigt lysebrunt skum, som hurtigt forsvandt. Jeg syntes at aromaen var rigtig god, men ikke specielt kraftig, med duft af lidt lakrids, mørkt rugbrød, og en sødme som nok stammer fra havre eller umaltet byg.
Smagen var helt fantastisk god. Her var der også en fin sødme, som blev holdt i skak af en god bitterhed samt en mørk krydret smag. Tilsammen gav det en rigtig god mundfornemmelse, og en rigtig lang lækker eftersmag, hvor bitterheden gik hen og blev sådan helt kaffebitter agtig.
Jeg synes at Riptide er en fantastisk god øl, som havde klart mere smag og fylde end jeg havde forventet, og gav den en karakter på 8,5.

Jeg kan rigtigt godt lide Brewdog, de lave gode solide smagfulde øl. Man kan jo ikke rigtigt kalde dem et mikrobryggeri, da de sprøjter øllene ud fra store automatiske bryganlæg, men det samme kan man jo sige om vores nationalklenodie Mikeller, som får brygget netop på denne slags anlæg. Inden længe skal jeg på ferie til Skotland, og jeg håber meget at jeg kan komme til at smage lidt Brewdog øl, og måske besøge en af deres barer. Uh, det bliver skønt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar