20 august 2012

Æther Blæc Epsilon 2011 - fadlaget Stout fra Hardknott

I den fantastiske ølforretning/pub Trembling Madness i York, fandt jeg en fadlagret Stout fra Hardknott Brewery. Den er lagret på træfade fra 28 års Speyside Whiskey, og smagte helt fantastisk.

Hardknott er et engelsk mikrobryggeri som har eksisteret siden 2005. De laver primært Cask øl, men de stærkede øl kommer også på flaske, som fx denne Æther Blæc. I 2011 lavede de 4 forskelllige versioner af denne, lagrede på forskellige fade, og denne Epsilon udgave har ligget på Speyside whiskey fade, hvor der har ligget en 28 års whiskey. Min flaske var nr 539 af 636 flasker.

Æther Blæc 2011 Epsilon
Hardknott Brewery
Det er en utroligt flot kaffesort Stout på 8,5% alc, med lidt karbonering, og et luftigt lysebrunt skum, som hurtigt forsvandt. Aromaen var ikke så kraftig, men jeg syntes at den var skøn, med en svag whiskey duft som spillede godt sammen med en aroma af brændt malt, vanillie og træ. Whiskey lagrede øl får tit en, efter min mening, for dominerende whiskey lugt, men her var det hele fint i balance.
Smagen var overraskende kraftig, og fantastisk god. Der var smag af kaffe, brændt malt, vanillie, lidt træ, og en bagvedliggende balanceret whiskey smag. Den gode bitterhed fra alt dette, blev fulgt op af en udemærket eftersmag som var bitter og krydret. På trods af al smagen var øllen forholdsvis letdrikkelig, og ikke helt med så meget mundfylde og eftersmag som jeg jeg godt kunne have tænkt mig.
Alt i alt syntes jeg at Æther Blæc Epsilon 2011 var en fantastisk god Stout, og gav den en karakter på 8,5

En lignende fadlagret Stout fra Mikkeller havde snildt kostet 100,- , men fra Hardknott var butiksprisen kun 45,- Øl har traditionelt været lagret på trætønder, og det er skønt at der også i Bitterens hjemland er bryggerier som eksperimentere med at genindføre det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar