02 august 2012

Ørbæk IPA - glædelig #IPADay

Da det idag er IPA-dag, #IPADay, har jeg taget hul på en IPA fra Ørbæk. Ørbæk Bryggeri laver økologiske øl, hvilket jeg synes er en rigtig god idé. At øllen så også smager godt, gør det jo bare bedre :)

Ørbæk Byggeri har faktisk eksisteret siden 1906, så ud over nogle års nedlukning i 90'erne, er det over 100 år gammelt. Nye ejere overtog bryggeriet i 1996, og efter først at have lavet sodavand og juice, sendte de i 2001 deres første øl på markedet. Alle deres produkter er økologiske, også øllene.

IPA
Ørbæk Bryggeri
Ørbæk IPA er en flot ravgylden IPA på 5% alc. Skummet var luftigt og flødefarvet, og holdt forholdsvis længe, hvilket jo plejer at være et godt tegn på masser af humle i brygget.
Aromaen var udemærket, men jeg syntes ikke at den gjorde noget videre væsen af sig. Der var lidt duft af humle, med melon og citrus duft, lidt duft af korn, og en lidt stikkende fornemmelse fra bitterheden. Smagen syntes jeg derimod var rigtig god, med en ganske god mundfornemmelse. Der var smag af korn og en ganske fin bitterhed, uden at det blev for meget. Humlesmagen præges af citrus og grape, og lidt melon, og bæres videre i en god bitter eftersmag.
Jeg synes at Ørbæks IPA er en rigtig god øl, og da der var klart mere smag i end jeg havde forventet, gav jeg den en samlet karakter på 7,5 ud af 10.
Humle-nørder som sværger til amerikanske IPA'er, vil nok synes at Ørbæks IPA er en noget tam affære, men hvis man som jeg ikke er så vild med mundsnerpende grapesmag i sin øl, er den slet ikke så dårlig.

Jeg synes egentligt at IPA'er får rigeligt med opmærksomhed i forvejen, så jeg ved ikke om det er nødvendigt med en IPA-dag, men ok, det er da meget sjovt. Ølbloggen Zythophile tager i dagens anledning fat i en række myter om IPA'er, på vanlig brutal vis. Jeg elske den blog.
Skål, og glædelig #IPADay :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar