18 august 2012

Old Brewery Bitter - lækker øl fra Samuel Smith

Jeg er lige kommet hjem fra ferie til England og Skotland, og på en snusket pub i York, var jeg så heldig at falde over en god fadøl fra Samuel Smith. Old Brewery Bitter er en cask ale, leveret til pubben på egetræstønder, og ved skænkningen tilsat nitrogen så den fik et flot cremet skum.

Old Brewery Bitter
Samuel Smith
Old Brewey Bitter var en flot ravgylden Bitter på 4% alc. Det cremede nitrogenskum holdt længe, og efterlod fine blonder på glasset. Jeg troede mest at den slags blev brugt med Portere, men åbenbart også med nogen Ales.
Aromaen gjorde ikke meget væsen af sig, men der var lidt bitterhed og lidt duft af korn og karamel. Jeg syntes at smagen var rigtig god, med en frisk bitterhed og lidt korn og flødekaramel, og en anelse smag af træ. Af en Bitter syntes jeg at den havde en rigtig god mundfylde, og en dejlig eftersmag, med en solid bitterhed men også lidt sødme.
Jeg er ikke den store fan af engelske Bitter, der er simpelten hen noget ved den tørre bitterhed som ikke tiltaler mig, men i denne Old Brewery Bitter var der en glimrende balance mellem bitterheden, sødme og en friskhed, som jeg godt kunne lide. Jeg gav den derfor en samlet karakter på 7,5 ud af 10.

Jeg havde håbet på at besøge Samuel Smith bryggeriet i Tadcaster, da det ligger nær York, men det blev desværre ikke denne gang. Til gengæld så jeg 'ølkusken' levere ølfade til pubben, inklusiv træfadene som Old Brewery Bitter var på, og det var ret underholdende at se dem blive rullet ned fra lastvognen og kørt med elevator ned i pubbens kælder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar