22 august 2012

Theakston Old Peculier - 50 Øl

Da jeg i sidste uge var i England, var jeg så heldig at finde et par øl fra 50 Øl Du Skal Smage Før Du Dør, som jeg ikke havde smagt før. I et almindeligt supermarked faldt jeg over den første, en Theakston Old Peculier, som er en klassisk engelsk Old Ale med masser af smag.

På Theakstons hjemmeside er en nydelig oversigt over byens og bryggeriets historie, hvilken for alvor begyndte da Robert Theakston i 1827 overtog kroen Black Bull i landsbyen Mashan, og begyndte at brygge øl. Carsten Berthelsen kan i '50 Øl' fortælle, at bryggeriet i 1987 blev overtaget af Scottish & Newcastle, men at 4 Theakston brødre i 2004 købte det tilbage. De har nu 34 ansatte, og brygger på et flot gammelt kobberanlæg. Utroligt nok har de en bødker ansat, til at lave deres trætønder, og ud over tønder til deres Cask øl til pubs, laver bødkeren også 'små' 20 liters tønder, som man kan købe Old Peculiar på til jul. Måske man skulle prøve at skaffe sådan en tønde. Det ville nok ikke være helt billigt, men jeg tror det ville blive en festlig december måned

Theakston Old Peculier
Old Peculier
Theakston
Old Peculier er en flot nøddebrun Ale på 5,6% alc. Den er brygget med umaltet hvede, hvilket bla giver øllen et større skum, og det lysebrune luftige skum holdt da også dejligt længe. Jeg syntes at aromaen var utrolig god, med en duft af malt, karamel, nødder og lidt chokolade. Det var en skøn kompleks aroma, som en portvin men uden duft af alcohol.
Smagen var rigtig rig og lækker. Den havde en stor mørk mundfylde, og smag af nødder, masser af karamel, og en humlet mørk eftersmag, som også var sød og krydret.
Af en øl på kun 5,6 % synes jeg at Old Peculier har utroligt meget smag, og gav den en samlet karakter på 8 ud af 10.

Angående engelske øl lagret på trætønder, vil jeg forøvrigt varmt anbefale Martyn Cornell's indlæg Rule Brettania, på hans fantastiske blog Zythophile. Her fortæller han hvordan de gamle engelske øl (både Ale's og Portere) lagret på trætønder, fik brettanomyses fra tønderne, og derfor havde en helt specielt og nærmest uefterlignelig smag. Bare man kunne komme til at smage sådan en fætter.

2 kommentarer:

  1. Det er en pragtfuld øl, men såvidt jeg ved ikke til at skaffe her i DK

    SvarSlet
  2. Jeg har desværre aldrig set den herhjemme, men har fået at vide at de nogen gange har den i Barley Wine.

    SvarSlet