09 marts 2012

Enkens Anden Lyst - fin fynsk hvedeøl

Refsvindinge Bryggeri laver en mængde forskellige øl, og de er ærligt talt ikke alle lige gode. Jeg anmeldte fornyligt deres klasikker Ale No. 16, som jeg desværre synes er blevet temmelig kedelig. Det var derfor med en del skepsis, at jeg tog hul på deres hvedeøl Enkens Anden Lyst.

Enkens Anden Lyst
Refsvindinge Bryggeri
Refsvindinge har brygget Enkens Anden Lyst siden 2002, og brygger 2 andre variationer af den, nemlig Den Sorte Enke og Den Grå Enke. Fynsk humor. Til brygningen er der ligesom i Tripel Karmeliet brugt både hvede, byg og havre, og der er desuden tilsat både pomerans og timian. Ligesom Refsvindinges andre øl, er den desværre en ren industriøl, og er både pasteuriseret, filtreret og tilsat kuldioxid og ascorbinsyre.

Jeg synes desværre ikke ligefrem at det er en køn øl. Etiketten ligner en børnetegning, og øllen er så lys at man bliver i tvivl om hvorvidt det virkeligt er en hvedeøl. Det hjælper naturligvis ikke, at øllen er filtreret, så der ikke er meget af det normale hvede-'slør' i.
Aromaen var til gengæld  meget bedre end jeg havde regnet med. Jeg kunne dufte noget krydderurt agtigt, som jo må være timianen, appelsinskal, og på trods af filtreringen synes jeg også at der var en fin duft af hvede og af gær.
Jeg syntes også at smagen var rigtigt god, selvom den ikke havde så meget mundfylde, for der var en fin balance i den, med hvedesmag, orange, og en ganske god dybde i smagen, som må stamme fra havren og timian. Jeg syntes faktisk at den smagte ret godt, og også havde en god lang sødlig og krydret eftersmag, som dog kom til at virke en smule kunstig i det lange løb.
Enkens Anden Lyst var betydeligt bedre end jeg havde regnet med, og jeg gav den derfor en samlet karakter på 6,5 uf af 10.

Refsvindinge laver mange halvdårlige øl, som Ale No. 16, men også nogen som er ganske gode, som denne Enke, og deres Mors Stout. Ja ja, det er vel ikke helt skidt :)
  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar