23 marts 2012

Tangle Foot og Kentish Ale - engelske Ales

Min kone var for nyligt i England, og var så sød at købe et par engelske øl med hjem til mig. Det var 2 rigtige engelske Ales, og de var begge ret gode.

Badger Tangle Foot kommer fra bryggeriet Hall & Woodhouse Ltd., som er et klassisk engelsk familie bryggeri, med 13 forskellige Ale's unde Badger brandet. De distribuerer desuden Höffbrau øllene fra München, og hvis det skulle have interesse, kan man også igennem dem komme til at forpagte en pub :)
Det er en gylden Ale på 5% alc, med et luftigt hvidt skum som hurtigt forsvandt. Jeg syntes at aromaen var ganske god, med duft af melon, korn og god humle duft. Selve smagen syntes jeg var endog rigtig god, for her var der, ud over melon og humle, en mellem sødme og smag af nødder og noget frisk krydderi, som også var i den halvlange eftersmag. Eftersmagen havde desuden en fin balance mellem bitterhed, krydderi og sødme.
Jeg syntes at det var en ganske udmærket Ale, og gav den en karakter på 7.

Traditional Kentish Ale, fra bryggeriet Shepherd Neame, er en flot gylden Ale på 4,5% alc. Shepherd Neame, som kalder sig Storbrittaniens ældste bryggeri, brygger også bla. Bishops Finger og Spitfire, som man jo kan få mange steder  herhjemme.
Jeg syntes at det var en flot øl, for det er nu fint sådan at kunne se øllens gyldne farve igennem en glasklare flaske. En anden gang, må jeg lige huske at tage billeder af engelske øl før jeg drikker dem :) Og her syntes jeg ikke at smagen led under den lyse flaske. Skummet var tæt og hvidt, og efterlod lidt blonder på glasset.
Aromaen syntes jeg var ret god, for der var en god malt sødme, og en god, men lidt usædvanlig, humlebitterhed. Der er brugt Early Bird humle, hvilket er en Kentisk variant af den engelske humle Golding.
Jeg syntes at øllen smagte rigtigt godt, med en stor blomster smag og lidt citrus. I den halvlange eftersmag var der stor bitterhed, stadigt med både blomster og citrus smag.
Jeg syntes at Kentish Ale var en god øl, og da den var væsentligt bedre end jeg havde regnet med af en engelsk Ale, landende den på en karakter på 8 ud af 10.

Det kunne altså være hyggeligt at forpagte sådan en rigtig gammel engelsk pub.
Måske skulle man skifte branche ;)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar