23 december 2014

Willemoes Jul 2014

Julleøllene i Willemoes serien fra Bryggeriet Vestfyen plejer at være gode, og 2014 udgaven er ingen undtagelse. Øltypen varierer fra år til år, og denne gang er det en rugøl brygget primært med danske indgredienser.

Willemoes Jul 2014
Bryggeriet Vestfyen
Willemoes Jul 2014 er en flot kaffesort øl på 8,5%, men et luftigt lysebrunt skum som holdt længe.
Etiketten er en variation af den sædvanlige Willemoes etikette, så selvom den ikke er så festlig eller julet, er den i det mindste let genkendelig.
Aromaen er rigtig lækker, med en fint krydret duft af kaffe, lakrids og mørke bær. Jeg synes at det er en fin porter aroma, selvom den nok er lidt lettere end jeg havde regnet med. Smagen er også rigtigt lækker, for der er en god porter smag af kaffe, lakrids, en ret brændt smag, samt en god citrus agtig bitterhed, som også fortsætter i den halvlange eftersmag. Bag det hele er der en frugtig smag som af mørke bær, som er med til at give en rigtig god mundfornemmelse. Jeg kan ikke decideret smage et øllen er brygget med rug, men det er nok med til at give mundfylden.
Jeg synes at Willemoes Jul 2014 er en rigtigt lækker øl, selvom den måske smager mere af porter end af juleøl, så jeg giver den en karakter på 8 ud af 10.

Jeg har ikke drukket så mange øl med rug, så jeg vidste ikke rigtigt hvad jeg skulle forvente. Dette er viste sig at være en rigtigt fin Porter, som passer godt til en hyggestund.

Rigtigt Glædelig Juleøl!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar