04 december 2014

Hjemmebrygget Havehumle IPA

Ud over at smage på spændende øl, så går jeg også og brygger lidt selv. Bare for hyggens skyld, og som et afbræk fra juleøllene, vil jeg her beskrive hvordan jeg har brygget min seneste øl. Det er en fyldig IPA, brygget med humle fra en vild humleplante i min have.

Mæskningen,
hvor malten varmes
Generelt er ølbrygning ligesom madlavning... man kan jo passende sammenlignede med at lave en suppe. Grundingrediensen er malt, primært lavet af byg, som kommes i vand og varmes under det man kaldes mæskningen. Under mæskningen frigøres det sukker som er i kornet, så det senere kan omdannes til alkohol, og selve malten sis så fra og kasserer. Man står så tilbage med en sød malt-suppe, som nu koges med øllets krydderi, humle. Maltens farve samt mængde bestemmer øllens farve, smag og styrke, hvorefter humlets mængde og typer bestemmer hvilke bitre smage og aromaer øllet får.
Her til er processen jo ikke anderledes end når man koger en suppe, eller lad os kalde det en Fond. Så bliver det dog lidt mere besværligt, da malt-suppen jo når den er kølet ned, tilføres den gær som skal omdanne sukkeret til alkohol. Den skal så lagres indtil så meget som muligt af sukkeret er omdannet til alkohol, og så fyldes på flasker.

Min Havehumle IPA er brygget med pilsner malt, Münchner malt, Cara Münchner malt samt en portion umaltet havre. Pilsner malten er standard lys malt som stort set kun giver sukker, Münich malten giver lidt fylde og brødsmag, da den er ristet lysebrun, og Cara Münich malten er en karamel sprød malt som giver øllen karamelsmag og fylde. Havregrynene er tilsat for at give øllen yderligere fylde i form af en restsødme.
Urtkogningen
Urten, ølsuppen, koges med humle
Min øl er brygget med humle fra en gammel plante i min have. Jeg ved derfor hverken hvad humletypen hedder, eller hvor meget bitterhed, målt i alphasyre, den giver. Jeg må prøve mig frem. Jeg har brugt al den humle jeg kunne høste fra planten, hvilket gav 600g til at koge med, i intervaller på 60, 15 og 1 min, samt 175g som jeg har tørhumlet med. Modsat nye og aromatisk humlesorter, giver denne humle stort set ingen aroma af citron, eksotiske frugter eller grape, men derimod en grøn aroma af græs og gran. Det er sådan lidt som en engelsk humle, bare med endnu mindre bitterhed. Derfor har jeg brugt den i så store mængder at bitterheden alligevel bliver som det hører sig til i en IPA.
Samlet burde min kombination af malt og humle altså give en IPA med en mørkebrun farve, lidt smag af karamel og brød og en fin fylde, samt en fin bitterhed på 65 i UBU, teoetisk set. Las os så se hvordan det gik :)

Havehumle IPA er en nøddebrun Ale på, teoretisk udregnet, alkohol på 6,9%. Det er blevet en meget
Havehumle IPA
Brygstuen
uklar øl med et tæt lysebrunt skum. Aromaen er fin bitter, med duft af karamel og brød, samt humleduft af græs og gran. I smagen er der karamel samt græs og gran fra humlen. Jeg har denne gang brugt alt for meget karamel malt og havregryn, så der er blevet lige lovligt meget fylde og karamelsmag. Bag det hele ligger der dog en ganske god bitterhed, som specielt mærkes i den ret lange eftersmag, med humlesmag af græs og gran.
Jeg synes at Havehumle IPA'en er blevet en fint letdrikkelig øl, hvor den hjemmedyrkede humle får en solid baggrund af malt og karamel smag. Måske lige lovligt solid. Jeg giver en karakter på 7 ud af 10.

At brygge øl er ligesom at lave mad. Det er nemt nok at følge en opskrift, det skal der nok blive noget velsmagende ud af, men det er lidt sværere selv at finde på en opskrift. Specielt hvis der er andre end en selv som skal kunne lide resultatet :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar