21 december 2014

4. Advent 2014 - Næsten Jul

Så blev det 4. advent og det er snart juleaften. Man kan lige nå at smage lidt flere juleøl ;)
Det var egentligt min hensigt ikke at købe ret mange juleøl i år, men det fik en tur til Kvickly i Allerød grundigt ødelagt, for hold da ferie et kæmpe udvalg de har. Her får I anmeldelser af et par af øllene derfra.

Økologisk Jul
Hornbeer
Hornbeer er gået over til at brygge økologiske øl, så de har i år brygget en Økologisk Jul. Det er en flot nøddebrun Bockøl på 5,8% alk, med et tæt flødefarvet skum som holder længe.
Aromaen er dejligt frisk, med duft af malt, karamel, lidt appelsin og en fin bitterhed. Der er smag af karamel, malt og lidt humlesmag af citrus. Det balanceres af en friskhed fra den tilsatte appelsin, hvilket fortsætter i den halvlange eftersmag.
Jeg synes at Økologisk Jul er en ganske fin øl, som specielt ville passe godt til et frokostbord, så jeg giver den en karakter på 7,5 ud af 10.

Lille Nisse
Bryggeriet Skands
Kvickly i Allerød har de sidste par år fået brygget en juleøl hos Skands. I år er de gået sammen med en anden Kvickly om øllen, og den er blevet døbt Lille Nisse. Bo Christensen fra Kvickly var så flink at give mig en flaske af øllen så jeg kunne smage den.
Aromaen er mild bitter og ret krydret, med duft af karamel, nødder og lidt nelliker. I smagen får krydderierne modspil af en anelse frugtig smag af belgisk gær, malt og lidt brændt karamel. Der er ikke så meget sødme, så jeg synes at krydderierne bliver ret dominerende, så det faktisk kun er lidt smag af det tilsatte appelsin som giver lidt friskhed. Det samme er tilfældet i den halvlange eftersmag, hvor der er en god krydret bitterhed.
Jeg synes at Lille Nisse er en dejlig øl, selvom jeg godt kunne have tænkt mig lidt mere sødme i den, og giver den en samlet karakter på 7,5.

Bøgedal laver nogle lækre smagfulde øl, som altid har en
Bøgedal No 351
fin blød balance. Der er nok ikke mange supermarkeder som har Bøgedal på hylderne, men det har de i Allerød. Da jeg var deroppe, havde de utroligt nok også Westvleteren 12 på hylderne, men det er jo en helt anden historie.
Det er en kaffesort øl, fuldstændigt uden karbonering, i Bøgedals flotte champagneflaske. Aromaen er rigtigt lækker, med duft af karamel, mørkt sukker og lidt appelsin. Der er en lækker blød duft af malt, men næsten ingen bitterhed. Der er derimod en fint bitter smag, hvor den mørke malt, appelsin, brændt karamel og en krydret smag fra malten, balancerer godt med hinanden. Denne flaske er tappet i maj 2013, så jeg tænker at smagen nok har været mere appelsin frisk da øllen var ny.
Jeg synes at denne Bøgedal No 351 er en rigtigt lækker øl, så jeg giver den en karakter på 8.

Til min juleaften skal der øl på bordet. Både fordi jeg ikke er den store fan af rødvin, men også fordi jeg simpelthen synes at øl passer meget bedre til den gode julemad. Til maden skal øllen være lidt sød og en anelse krydret, mens de rigtigt kraftige øl findes frem når man skal sidde og hygge sig senere.

Rigtig glædelig 4. advent.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar