30 november 2014

1. Advent 2014 -Så Er Det Jul (eøl) !

Glædelig 1. Advent
Jeg vil, igen i år, lave anmeldelser af juleøl på de 4 adventssøndage. Jeg foretrækker selv de mørke og søde juleøl, men for at det ikke skal blive for ensformigt, har jeg tænkt mig at blande anmeldelserne lidt, så der hver søndag vil være lidt af hvert. I dag har jeg smagt på øl fra Munkebo, Bryghuset Møn samt Ugly Duck.

Jólner
Munkebo Mikrobryg
Munkebo Mikrobryg har i år brygget 2 forskelige juleøl, nemlig den belgiske quadruple Munin og jule-hvedeøllen Jólner, som I får en anmeldelse af her. Jolner er en uklar gylden hvedeøl på 5,1%. Den fine aroma har duft af gær, hvede, en antydning af appelsin og noget mildt krydret som minder om koriander. Smagen er let bitter og god frugtig, med smag af mandarin, samt en fin mild smag af lyse krydderier. Ud over appelsin og koriander, er øllen også tilsat kamille, men heldigvis ikke så meget at man kan smage det.
Jeg synes at Jólner er en ganske fin frugtig hvedeøl, men det eneste julede over den er vist den svage smag af appelsin. Jeg giver den en karakter på 7,5 ud af 10.

Jydelejelts Julebryg
Bryghuset Møn
I Stege ligger det lille Bryghuset Møn. Til en juleølsmagning smagte jeg på deres fine Jydelejets Julebryg, som er en nøddebrun Ale på 6% alk. Jeg kan rigtigt godt lide den fine lille, Duvel-agtige, flaske, som de tilsyneladende bruger til alle deres øl.
Aromaen er rigtig fin, med duft af nødder, karamel, malt, samt en svag frugtighed og lidt julekrydderier i baggrunden. I betragtning af de kun 6% alk, synes jeg at det er en rigtigt god aroma, og det samme gælder for smagen, som har en rigtig god mundfylde. Der er smag af malt, lidt kanel, karamel, en fin smag af krydderier, som giver en bitterhed i den halvlange eftersmag, samt en fin sødme til at binde det hele sammen. Jeg synes at Jydelejets Julebryg er en rigtig god juleøl, og giver den en karakter på 8,5.
Øllene fra Møn fås vist primært på bryggeriet, samt på enkelte restauranter rundt omkring.

Ugly Christmas
Ugly Duck / Indslev
Fra Ugly Duck har jeg smagt juleøllen Ugly Christmas. Det er en belgisk dubbbel på 7,5% alk., hvor de virkeligt har fundet den store krydderdåse frem.
Aromaen er ret krydret, med duft af nellikker og kanel, er svagt frugtig, og har duft af mørkt brød. Der er ikke rigtigt nogen sødme i aromaen, hvilket også gælder for smagen, hvor en tør smag af krydderier er totalt dominerende. Der er smag af brændt malt og mørk frugt, men der er slet ikke nok sødme i øllen, efter min mening, så der er ikke specielt meget mundfylde, og krydderierne bliver for spidse og giver en lang krydderbitter eftersmag.
Ugly Christmas er en ganske fin juleøl, selvom jeg gerne ville haft meget mere restsødme, så jeg giver den en karakter på 7,5 ud af 10.

Fra i morgen begynder julen for alvor, med daglig kalendergave-panik, juleslik og småkager i alt for store mængder, samt børn som er evigt trætte fordi de er sent oppe for at se julekalender.
Det er godt at man har nogle juleøl at hygge sig med ;)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar