19 januar 2014

Malmer fra Refsvindinge

Da jeg var et smut på ølbaren Dia'legd smagte jeg en Malmer fra Refsvindinge Bryghus. Det er en udvidet udgave af storsælgeren Ale No. 16, med større styrke, mere malt og, skriver de selv, længere lagringstid. Jeg håbede det bedste, men blev ikke specielt imponeret.

Malmer
Refsvindinge Bryggeri
Malmer er en nøddebrun Ale på 7,2% alc, med et luftigt flødefarvet skum som hurtigt forsvandt. Jeg kan forstå at det er bryggerens datter som tegner alle Refsvindinges etiketter, hvilket man da må sige giver noget karakter til udseendet. Jeg synes at Malmer er en rigtigt pæn øl, specielt naturligvis i det ret sjove Refsvindinge glas som de havde på Dia'legd.
Aromaen var ganske god. Den havde duft af karamel, malt og en let bitterhed, så den duftede som en Ale No 16 bare med mere kraft og mindre ascorbinsyre. I smagen er der karamel, en god malt smag, en ret stor sødme, men kun bitterhed i eftersmagen. Af en Ale, har Malmer en utroligt ren og klar smag, hvilket jeg går ud fra skyldes at den er filtreret og efterbehandlet til den store guldmedalje. Det synes jeg er syndt. Jeg ville gerne have haft en mere nuanceret smag, med lidt mere frugtighed fra gæren. Men det er måske bare mig.
Jeg synes at Malmer er en ganske udemærket øl og giver den en karakter på 7 ud af 10.

Som alle øl fra Refsvindinge er Malmer tilsat både Ascorbinsyre og karamelfarve, samt filtreret til døde. Det er naturligvis for at øllene skal have en ensartet kvalitet og en god holdbarhed, men det kunne altså være interessant at smage en Refsvindinge øl med lidt mere sjæl. Jeg tror faktisk at de kunne være rigtigt gode.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar