06 januar 2014

2013 set igennem et ølglas!

2013 er vel overstået og det er på tide at se tilbage over årets øl oplevelser.
Det var et fantastisk godt øl-år, både for mig, for vores danske bryggerier og forhåbentligt også for jer :) I følge DØE udsendte de danske bryggerier 832 nye øl i 2013, og en mere nøjagtig opgørelse vil sikkert vise at det rigtige tal er endnu højere. Det er jo helt vildt. Jeg nåede selv at smage 365 forskellige øl, altså i snit 1 om dagen, hvoraf jeg skrev om de 89 her på bloggen.

I 2013 var jeg til en del ølsmagninger og til 3 store ølfestivaller. Årets første ølfestival var Copenhagen Beer Celebebration hvor nogle af verdens bedste bryggerier præsenterede deres øl. Det var, ligesom i 2012, temmeligt kaotisk, men også en stor oplevelse. På Ølentusiasternes festlige Ølfestival var bredden af de danske bryggerier repræsenteret, på godt og ondt, med over 1000 forskellige øl, og med nogle fine, med måske lidt uambitiøse foredrag. Jeg elsker ølfestivallen, både for muligheden for at smage nogle øl som man måske ellers ikke ville finde, og for chancen for at få en snak med bryggerne.
I september var jeg så til stor ølfestival i Stockholm og det var også rigtigt sjovt. Det var 20. gang der blev afholdt Stockholm Beer & Whiskey Festival, og jeg kunne rigtigt godt lide konceptet, hvor øl, spiritus, ost, chokolade mm. alt sammen hører til under den samme festival, så man ligesom kan gå rundt og nyde lidt forskelligt godt. Den kunne være spændende, hvis vi kunne få en festival af denne type til København.
Jeg smagte mange gode øl i det forgangne år og gav en del en karakter på 9,5 ud af 10, bla.Rio Reserva fra de Struisse, Bouebon County Brand Stout 2012Viking Chili StoutKorbinian Doppelbock, og Tick Tick Boom fra Flying Couch.  Kun 2 øl fik i 2013 et rent 10 tal, og de var begge fra Det Lille Bryggeri. Det var Black Elixir, som jeg smagte i Stockholm, og en formidabel fadlagret udgave af Abbey Ale, lagret på Royal Lochnagar whiskeyfad nr 631. Det er utroligt hvor godt øl kan smage, og det er skønt når det helle bare spiller perfekt sammen.
En af de dårligste øl jeg smagte i løbet af året var den amerikanske Papst Blue Ribbon, som stort set kun smager af tilsætningsstoffer. Det er utroligt at øl også kan være så kedeligt.



Julen skal jo som bekendt drikkes, hvorfor jeg, naturligvis i den gode sags tjeneste, fik smagt mig igennem 45 af årets juleøl. Nogle af de bedste synes jeg var den gamle kending Santas Little Helper fra Mikkeller, samt Hornbeers nye Jule Mumme. I den lille konkurrence som jeg afholdte i november, fik jeg i fint indblik i hvilke juleøl som I læsere bedst kan lide, og det syntes jeg var rigtigt sjovt. Tak for at I deltog :)

Jeg er utroligt glad for den store opbakning Højt Skummende fik i løbet af året, både her på bloggen samt på Facebook. Jeg er meget stolt af at bloggen i løbet af året blev læst over 28.000 gange, og jeg håber at jeg i det nye år kan skrive nogle nye spændende ting.

Godt Nytår, og Højt Skum!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar