07 november 2013

Fanø Julebryg 2013

I anledning af Ølentusiasterne i dag holde ØJ-Dag for 10. gang, får I her en anmeldelse af Fanø Julebryg. Den var en af mine favorit juleøl sidste jul, og i år synes jeg at den er endnu bedre.

Fanø Julebryg
Fanø Bryghus
Det et er en flot sort Porter på 7,5% alc, med et tæt lysebrunt skum som hurtigt forsvinder. Der er tilsat kaffe, hvilket både udseendet og smagen bærer præg af.
Aromaen er helt fantastisk, med en god bitter duft af malt, kaffe, sirup, vanilie, chokolade og sådan lige tilpas med krydderier til at fuldende det hele. Sidste år syntes jeg også at der var lidt duft af appelsin, men det kan jeg ikke lugte denne gang, og der er da heller ikke appelsin tilsat.
Jeg synes at smagen er helt fantastisk lækker, for selv om der er rigtigt meget kaffesmag, synes jeg ikke at det kammer over og bliver for meget. Smagen balancerer godt med malt og sødme, lidt mørke krydderier, chokolade og lidt smag af sirup. Det er en rigtigt nydeøl, med en utroligt lang og lækker eftersmag, hvor både kaffe og chokolade fylder munden, sammen med en god bitterhed fra krydderierne.
Jeg synes at Fanø's Julebryg er en utrolig lækker øl, og giver den en karakter på 9/10.

Jeg har fået importeret denne lækre juleøl direkte fra Fanø, hvor man kan købe den året rundt, men den kan også købes andre steder, fx hos Fish & Beer på Amagerbrogade.

Glædelig ØJ-Dag :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar