18 november 2013

Jacobsen Julebock

Der er langt imellem at der kommer nye øl fra Carlsbergs husbryggeri Jacobsen, men når det sker, så synes jeg at det er nogle rigtigt gode øl. I år har de føjet en juleøl til sortimentet, endda af en af mine yndlings øltyper, en jule Bock.

Bock øl er, som man kan læse på GlocalBeer, en mørk undergæret øl, med en maltet karakter og en god restsødme. I denne jukebock er maltsmagen suppleret af lidt krydderier, men ikke så meget at den mister friskheden.
Det er en flot kobberrød øl på 6,5% alc, med et tæt flødefarvet skum som holdt længe og efterlod store blonder på glasset. Aromaen er god, med en frisk duft af malt og karamel. Jeg gætter på at der er brugt tysk humle, for der er en halvbitter humleduft af citrus, gran og græs.
Jeg synes at smagen er rigtig god, med den gode maltede men samtidigt friske smag som jeg godt kan lide ved Bockøl. Der er smag af karamel og nødder, som i den lange eftersmag suppleres af en fin bitterhed, og en dybde næsten som af lidt chokolade smag, hvilket sammen giver en rigtigt lækker eftersmag.
Jeg synes at Jacobsens Julebock er en dejlig øl, med masse af smag og en rigtig god mundfylde, og giver den en karakter på 8,5 ud af 10.

Dette er jo hverken en sødlig krydret juleale, som ville passe til andestegen, eller en humlebitter tørstslukker til at 'rense ganen', men sådan lidt en kompromi mellem de to. Jeg synes at en Bockøl som denne passer perfekt til en julefrokost, eller en almindelig frokost ;), hvor man skal bruge en frisk øl men stadigt gerne vil have noget dybde og smag.

Højt Skum!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar