04 november 2012

Fanø Julebryg

Et par af mine venner har været på Fanø, og Mick har været så flink at tage en Fanø Julebryg med hjem til mig. Mick synes at Fanø Julebryg er en af de bedste han har smagt, og da jeg elsker julebryg, så jeg meget frem til at smage den.

Fanø Julebryg er en kaffesort Porter på 7,5%, med et lysebrunt tæt skum som hurtigt forsvandt. Selvom etiketten er lige vel simpel, synes jeg at det er en flot øl.
Aromaen synes jeg er helt utrolig god. Det er en meget fyldig aroma, med duft af chokolade, mørk sirup, og lidt appelsin, som også var fint krydret og havde lige et strejf af kaffe duft.
Smagen derimod, er meget domineret af kaffe. Den var dog også lidt krydret, med smag af mørk sirup og lidt malt, men det er kaffe som skaber øllens meget store mundfylde, og giver en dyb kaffebitter smag, som også fortsætter i en ret lang eftersmag.
Jeg bryder mig desværre ikke om kaffe, så al den kaffe blev altså lidt for meget til min smag. Derudover synes jeg dog at det er en rigtig god øl, og jeg er helt sikker på, at kaffedrikkere vil synes at den ikke smager særligt meget af kaffe, og vil synes at den smager fantastisk.
Jeg gav Fanø Julebryg en karakter på 8,5/10, og takker Mick for den gode øl :)

Fanø Bryghus har haft stor succes under brygmester Ryan Witter-Merithew, men da han lige er stoppet, bliver det jo spændende at se hvad fremtiden byder for dem. Jeg håber meget at de fortsætter med at samarbejde med vores nomadebryggere, og er åbne over for nye tanker og ideér, for det er sådan man lærer at skabe så skøn en øl som denne julebryg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar